webForumDet fria alternativet

styra banners för flera siter ?

Webbutveckling

5 svar · 337 visningar · startad av danjel

Medlem sedan juni 200443 inlägg
Frågan#1

Hej!
Antag att man har flera siter och på ett enkelt sätt vill styra de banners som visas på de olika siterna. Man kanske vill ha samma banner på alla siter t.e.x under en viss tidsperiod.

Vilka alternativ har man?
Jag tänker på något liknande adtrade, dvs att iframes länkar till en central "annonsserver" eller liknande.

Finns det några bra, billiga alternativ/leverantörer för detta ?

Medlem sedan jan. 2004170 inlägg

Vad kan du tänka dig betala för ett sånt program? ;)

Ja det vet jag inte riktigt eftersom detta är i ett planeringsstadie just nu...

Medlem sedan jan. 2004170 inlägg

har gjort ett liknande serverprogram som distribuerar banners! :)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Det är inte speciellt svårt.

Du skapar en sida som returnerar en image (alltså bilden på banners) denna sida tar också emot ett visst antal parameters som du skickar med för att kunna bestämma vilken banners som skall visas, samt för insamling av statistik.

Du har sedan ytterligare en sida som är din redirect sida, alltså när man trycker på en banner går man inte direkt till sidan som bannern representerar, utan till en mellan sida hos dig så du kan sammla in ytterligare med statistik.

För att visa bannern sedan så skapar du type en image tag där src:en pekar på din sida som skapar en bild och skickar tillbaka. Nu visar du bannern, du vill även fixa så att man länkas till din redirekt sida när man tycker på bilden.

Detta kan man lösa på lite olika sätt, men vanligast är väl att man implementerar ett litet javascript som hämtar alla uppgifter och sedan skapar en länk med en bild.

- Magnus

JA alltså jag vet hur jag kan lösa det tekniskt själv. Men jag skulle helst anlita en leverantör / tjänst för detta.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)