webForumDet fria alternativet

tele2 = 10Mbit?

Bredband & telefoni

4 svar · 412 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Iom att jag flyttar in i en studentlägenhet så får jag även tele2 bredbandsuppkoppling.

När jag sitter och läser i papprena så står det:

Hastigheten i uttaget är 10 BaseT 10Mbit/s Ethernet

Det låter ju jättebra :e

Sedan läser jag en punkt vad man får i Tele2Internet Bredband bredvid:

Den nominella hastigheten för Tele2Internet Bredband är 10Mbit/s och delas av anslutna hushåll

Det låter ju mindre bra :| Menar dom då att själva erbjudandet om 10Mbit delas eller menar dom att hastigheten 10Mbit delas bland anslutna i samma hus typ? :P

Det står att jag ska fylla i numret på mitt jack när jag skickar in papprena. Jag kan alltså inte skicka in det förän jag har flyttat in och läst på jacket? :P Vill ju ha det klart direkt hehe.

En lite kul sak är att de skrivit "Ladda hem musik, spel och program snabbare" som en rubrik. Visst finns det saker utan copyrightskydd, men det är ju en aning uppmuntrande :D

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jo, som jag läser det så har ni i fastigheten 10 Mbit/s till accesspunkten. Hastigheten delas av samtliga i föreningen, så om det inte finns någon bandbreddsberänsare eller smart switch för bandbreddsfördelning så kan det teoretiskt bli ganska trögt om alla sitter och laddar hem stora filer.

surt :(

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

Om det är SSSB vi talar om behöver du nog inte oroa dig så mycket.

Jag bor i ett av deras studentrum på Lappkärrsberget och jag är väldigt nöjd med uppkopplingen. Inom nätet är det 10mbit/s och där hade man ju kunnat önska sig 100Mbit/s :l. Det kompenseras av god hastighet mot övriga Internet. Jag brukar snitta på ca 800 kbyte/s mot t.ex. BBB över DC, kvällstid kan det vara något segare. Mot USA är det inte riktigt lika trevligt, men det är ju samma för alla operatörer. TPTest brukar rapportera strax under ~6Mbit/s vid TCP-mottagning när det går som segast...

En bonus är att linan inte är strypt uppströms. Att köra server är ju förbjudet enligt avtalet men, eh..., är man diskret så. :)

ok. jag snackade med en lirare igår på sssb också och han sa att jag var garanterad 10Mbit, men skulle egentligen inte klara av att använda all den bandbredden ens :P Vi får väl se moahaha.

Tack för svaret :)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)