webForumDet fria alternativet

Djungel... hjälp!

Webbhotell & domäner

26 svar · 1 386 visningar · startad av whad

Medlem sedan sep. 2003223 inlägg
Frågan#1

Snälla hjälp mig ut ur djungeln. Jag leter efter ett nytt webhotell men hittar bara en massa dåliga erfarenheter från er här på wF när jag har fastnat för ett.

Krav:
Traffik: Så mycket trafik som möjligt. Har idag obegränsad trafik och är inte riktigt säker på hur mycket som används. Har omkring 500 inloggade per dag.

Utrymme: Behöver idag runt 100, men det krävs ungefär 10 mb till per månad eftersom databasen växer.

Stöd för Access-databaser (obegränst antal, om det nu finns begränsningar)

Uptime ska självklart vara så nära 100% som möjligt. Detta är extra viktigt eftersom sidan som ska ligga där är ett spel. (Största anledningen till att jag letar nytt hotell)

Det var alla krav jag kan komma på just nu.

Ni har säkert ett lämpligt tips att komma med.
De webhotell jag kollat in men hittar dåliga erfarenheter om är B-one och BoxHosting.

Medlem sedan juni 2003410 inlägg

kolla in https://www.aleborg.se Dom kan jag rekomendera! fått mkt bra kritik här på wf med =)

Medlem sedan juli 200431 inlägg

En av mina klienter har Webbcows. Har fungerat alldeles utmärkt till 100% och aldrig strulat.

Bra support också.

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Bästa webbhotellet på nätet utan tvekan, https://www.gate9.se om du frågar mig!
Ska du välja några, ska du välja Gate9 :)

Har hört att en del hotell inte stödjer Access-databaser. Har alla ovanstående stöd för dessa?

Hur mycket är egentligen 8 GB trafik? Ganska mycket eller?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

8 GB = 8000 MB = 8.000.000 KB vilket ger dig:

8.000.000 / 2.592.000 (sekunder på en månad) = 3 KB/sekund dygnet runt i en månad.

Om du vill räkna andra hållet, så säg att din sida "väger" 100 KB och du har i genomsnitt 1000 sidvisningar om dagen på denna sida. Så blir det 3.000.000 KB som skickas i månaden, alltså 3 GB. Så 8 GB är inte speciellt mycket om man har en sida som har många besökare eller har mycket bilder...

- Magnus

Medlem sedan juli 20047 inlägg

gate9 har acess-databaser. tror du får 10 st, men kan typ ha hur mycket du vill på dem?

Dock har dom itne fri trafik på det sättet.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Ett hett tips, skriv om applikationen för SQL istället för Access. Access ska man egentligen absolut inte använda i produktion, det är till för utveckling. Det är en rekommendation från Microsoft själva. Framförallt i fall då man gör många förfrågningar till databasen. Om allt nu inte hänger sig helt, så kan Access med största sannolikhet iaf bli en rejäl flaskhals.

Är det MySQL du menar då?
Hur stora förändringar måste isf göras? Det är inte bara kopplingen väl?

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

whad skrev:

Är det MySQL du menar då?
Hur stora förändringar måste isf göras? Det är inte bara kopplingen väl?

Han menar Microsoft SQL Server som är Microsofts kraftfullaste databas. Den är i de flesta avseenden överlägsen Access. Priset är därefter. Däremot finns det många fall där en Accessdatabas är helt tillräcklig, många mindre webshoppar kör på Access utan några större problem. Vad du behöver är svårt att säga utifrån den information som givits....

Vad som behöver ändras beror på hur du skrivit din applikation.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Med SQL menar jag SQL. De flesta webhotell har både mySQL och MS SQL, har inte sett någon med Oracle ännu men det finns väl det med på begäran (kostar skjortan). Egentligen så tar webhotellen en risk när de erbjuder tillgång till Access, eftersom det kan hänga en hel maskin ganska lätt vid hög trafik, och därmed påverka samtliga användare. Flertrådslösningar som SQL är överlägset vad gäller stabilitet. Troligtvis är förändringarna inte allför stora för att anpassa applikationen till SQL. Själva migrationen av databasen sköts av SQL. Kolla följande dokument som går igenom det hyffsat detaljerat.

http://www.microsoft.com/resources/documentation/sql/2000/all/reskit/en-us/part2/c0561.mspx

Medlem sedan feb. 200181 inlägg

Sajthotellet funkar jättebra för mig! De har stöd för ASP och PHP och obegränsad trafik.

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Jag använder https://www.aleborg.se och det rekommenderas!

Jag testade ett av Aleborg, Webcows och Gate9 och blev lite besviken (nämner inte vilket). Ska nu testa något nytt, kanske något av dom andra två, men undrar om det är fler än dessa som är wF's "favoriter"? Dessa nämns ju i flest trådar.

MySQL- och Access-stöd. Iaf MySQL eftersom jag planerar att byta till det.
Minst 8 gb trafik.
Minst 120 mb utrymme.

Medlem sedan okt. 200432 inlägg

whad skrev:

nämner inte vilket...

Varför? Är du rädd att webhotellet skall göra någonting? Du måste dela med dig av dina erfarenheter så nästa man får det lättare att välja!

Det verkar vara ett ovanligt problem som jag råkade ut för och samma sak kanske hade hänt på ett annat webhotell. Därför vill jag inte säga vem det var.

För att fortsätta mitt webhotell-letande vill jag fråga om någon kan rekommendera någon av nedanstående. Vissa är ju oroande billiga, men vad är det för fel på dessa egentligen? När man besöker deras sidor laddar många av de billigare hotellen mycket snabbare än de dyrare.

Här kommer listan som jag fastnade för när jag kollade idg.se:
b-one
citynetwork
netland
web10
surftown
swebase
theland

Kommentera gärna med egna erfarenheter.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Jag har positiva erfarenheter av b-one, men har hört från andra att databaserna kan kännas tröga, vilket väl inte är så bra för dig.

Medlem sedan maj 2004151 inlägg

whad skrev:

Här kommer listan som jag fastnade för när jag kollade idg.se:
b-one
citynetwork
netland
web10
surftown
swebase
theland

Kommentera gärna med egna erfarenheter.

Vilka sökkriterier har du? Alltså vad behöver du i form av utrymme, trafik, databaser, e-post etc..?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

"Krav:
Traffik: Så mycket trafik som möjligt. Har idag obegränsad trafik och är inte riktigt säker på hur mycket som används. Har omkring 500 inloggade per dag.

Utrymme: Behöver idag runt 100, men det krävs ungefär 10 mb till per månad eftersom databasen växer.

Stöd för Access-databaser (obegränst antal, om det nu finns begränsningar)

Uptime ska självklart vara så nära 100% som möjligt. Detta är extra viktigt eftersom sidan som ska ligga där är ett spel. (Största anledningen till att jag letar nytt hotell)"

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Ett hett tips, skriv om applikationen för SQL istället för Access.

Med SQL menar jag SQL.

SQL är ett "programmeringsspråk" som man använder för att fråga efter data i en databas. Denna databas kan mycket väl vara Access eftersom du använder SQL när du frågar efter data i en Access databas.

Flertrådslösningar som SQL är överlägset vad gäller stabilitet. Troligtvis är förändringarna inte allför stora för att anpassa applikationen till SQL. Själva migrationen av databasen sköts av SQL.

SQL inget med applikationens prestanda förmåga att göra, alltså om appliaktionen är multi/single threaded.

Med det sagt så är Access inte ett bra val för weblösningar då den aldrig är tänkt i en fleranvändar miljö på det sättet som en weblösning innebär. Då är MS SQL Server eller MySQL eller MSDE bra mycket bättre alternativ, som kan hantera flera samtidiga användare bra mycket bättre än vad Access kan.

Det är dock så de olika databashanterararna har lagt till egna tillägg till SQL så man kan inte bara flytta en lösning från typ MySQL till en Acccess/MS SQL Server om man inte strikt har följt standarden för SQL. Så när man skriver sin lösning och vill använda finesser som MySQL's LIMIT så bör man vara uppmärksam på att den inte stödjs i andra system och därför om man tänkt att flytta till ett annat system senare så låter man bli dessa specifika kommando.

- Magnus

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)