webForumDet fria alternativet

Loopa 5 år gör en Spray!

Webbhotell & domäner

71 svar · 4 014 visningar · startad av [AMD]Zmaster · sida 2 av 4

Frågan, av [AMD]Zmaster

<http://www.idg.se/ArticlePages/200406/30/20040630161917CS/20040630161917CS.dbp.asp> Om ni söker webbhotell, läge att slå till? :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Eclipse skrev:

"Vi på Loopia tycker att kvalité går före kvantitet."

??

Kvalité för 5 kronor! Eller kvantitet...?

Du kan ju knappast tolka kampanjpriset som deras vanliga pris.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

SirPeter skrev:

Med rabatten så blir kostnaden för första året halva priset

Det står ingenting om halva priset på hemsidan. Därför räknade jag inte med någon sådan rabatt. Jag räknade inte heller med "sommarerbjudandet" på förstasidan eftersom rabatten gällde domäner (sedan står det visserligen att kunder med befintlig domän får 200 kr rabatt på webbhotellspaketet istället men det missade jag när jag skrev mitt inlägg).

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

LOOPIA skrev:

Hej,

Nu ska ni få höra hemligheten bakom prissättningen av vår MySQL tjänsten.

Det finns två anledningar till att vi tar extrabetalt för MySQL.

**1.**Våra MySQL servrar är alla specifikt framtagna (väldigt kraftiga och dyra) för ändamålet MySQL. Vi har enbart databas-tjänster på dem vilket medför maximal prestanda. Många webbhotell som erbjuder MySQL gratis har även hemsidor samt ibland även e-post hostat på samma server vilket inte är optimalt för kunden.
2. Om vi skulle införa ”gratis” MySQL så kommer många som egentligen inte har behov av MySQL att köra en massa onödiga och ofta buggiga script mot databasserven vilket i sin tur skulle innebära att dom kunder som verkligen behöver MySQL skulle bli drabbade genom eventuell nertid, prestationsminskning o.s.v. Vi på Loopia värdesätter alltså kundernas kvalitetsmedvetande före ”allemansrätten” till MySQL.

Hoppas ni kunder inte tycker att vi har helt fel filosofi när det gäller MySQL. Vi på Loopia tycker att kvalité går före kvantitet.

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Väldigt märkligt tankesätt.

Medlem sedan sep. 200044 inlägg

Tengblad skrev:

LOOPIA skrev:

Hej,

Nu ska ni få höra hemligheten bakom prissättningen av vår MySQL tjänsten.

Det finns två anledningar till att vi tar extrabetalt för MySQL.

**1.**Våra MySQL servrar är alla specifikt framtagna (väldigt kraftiga och dyra) för ändamålet MySQL. Vi har enbart databas-tjänster på dem vilket medför maximal prestanda. Många webbhotell som erbjuder MySQL gratis har även hemsidor samt ibland även e-post hostat på samma server vilket inte är optimalt för kunden.
2. Om vi skulle införa ”gratis” MySQL så kommer många som egentligen inte har behov av MySQL att köra en massa onödiga och ofta buggiga script mot databasserven vilket i sin tur skulle innebära att dom kunder som verkligen behöver MySQL skulle bli drabbade genom eventuell nertid, prestationsminskning o.s.v. Vi på Loopia värdesätter alltså kundernas kvalitetsmedvetande före ”allemansrätten” till MySQL.

Hoppas ni kunder inte tycker att vi har helt fel filosofi när det gäller MySQL. Vi på Loopia tycker att kvalité går före kvantitet.

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Väldigt märkligt tankesätt.

Hej,

Hur menar du märkligt? Att vi värdesätter stabilitet och kvalité före priset?

Vi är inte nya i branschen utan har 5 år på nacken. Vi vet att ”gratis mysql” till alla kunder skulle medföra problem för de befintliga kunderna som är väldigt nöjda med den stabilitet och prestanda vi erbjuder dom för endast 26kr/mån.

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

LOOPIA skrev:

Hej,

Vi är inte nya i branschen utan har 5 år på nacken. Vi vet att ”gratis mysql” till alla kunder skulle medföra problem för de befintliga kunderna som är väldigt nöjda med den stabilitet och prestanda vi erbjuder dom för endast 26kr/mån.

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Ni tror alltså allvarligt att folk kör som du kallar det "onödiga och ofta buggiga script" med flit? Om dom är onödiga eller inte är väl inte upp till er att bestämma :q Om någon nu skulle köra med "buggiga script" så är dom antagligen inte medvetna om det och kör dom varesig dom betalar för det eller inte.

Tengblad skrev:

LOOPIA skrev:

Hej,

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Ni tror alltså allvarligt att folk kör som du kallar det "onödiga och ofta buggiga script" med flit? Om dom är onödiga eller inte är väl inte upp till er att bestämma :q Om någon nu skulle köra med "buggiga script" så är dom antagligen inte medvetna om det och kör dom varesig dom betalar för det eller inte.

Hej,

Det är precis vad vi menar, att erbjuda gratis MySQL till alla innebär att flera kan köra script som är buggiga, även om det inte är meningen. Vi har i och med prissättningen höjt tröskeln för vilka som köper/använder MySQL hos oss och på så sätt får dom som köper tjänsten en stabilare tjänst.

Stabiliteten är alltså viktigare för oss än att alla ska få tillgång till tjänsten. Dessutom är inte 26kr mycket för en stabil och kraftfull databasserver. Vi gör knappast någon vinst på denna tjänst men vill ändå värna om namnet Loopia. Vi vill alltså inte bli förknippade med dåliga tjänster och låg upptid.

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Låt oss säga att jag ska ha MySQL databas till min hemsida.
Och vi säger också att jag är kass som attans på att programera, och gör en buggit script som jag kör på er databas server. Så är vi tillbaka på den rutan att prestandan sjunker.

Det folk försöker säga (iallafall jag) att även folk som gör buggiga script kan betala 26kr i månaden och sänka prestandan på er server. Och som du säger 26kr är inga pengar alls ;) Så många skulle nog köpa till tjänsten till sitt konto, även om dom inte är yrkesprogramerare.

Så eran teori i min ringa mening är inget att hänga i julgranen. Ni kan juhe isåfall smälla upp en till SQL server, som man får en databas på när man köper paket hos er.
Och sedan för att få tillgång till den "kraftiga" servern betala 26 kronor i månaden.

Att ha en databas är väldigt viktigt, oavsett om är nybörjare inom serverbaserad teknik.

M.Cheraghi skrev:

Låt oss säga att jag ska ha MySQL databas till min hemsida.
Och vi säger också att jag är kass som attans på att programera, och gör en buggit script som jag kör på er databas server. Så är vi tillbaka på den rutan att prestandan sjunker.

Det folk försöker säga (iallafall jag) att även folk som gör buggiga script kan betala 26kr i månaden och sänka prestandan på er server. Och som du säger 26kr är inga pengar alls ;) Så många skulle nog köpa till tjänsten till sitt konto, även om dom inte är yrkesprogramerare.

Så eran teori i min ringa mening är inget att hänga i julgranen. Ni kan juhe isåfall smälla upp en till SQL server, som man får en databas på när man köper paket hos er.
Och sedan för att få tillgång till den "kraftiga" servern betala 26 kronor i månaden.

Att ha en databas är väldigt viktigt, oavsett om är nybörjare inom serverbaserad teknik.

Hej,

Vi tänker inte föra denna diskussion ang. MySQL vidare. Vi har i alla fall gjort våran ståndpunkt och även försökt förklarat varför vi prissätter tjänsten. Givetvis så är ni välkommen att ha er egen teori om att det inte skulle spela någon roll. Vi har våra 5 år att luta oss tillbaka på och vet hur våra kunder beter sig.

Som sagt, vi vill bara värna om stabiliteten för våra kunder.

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Medlem sedan maj 2003103 inlägg

Just därför så skippar man ett sådant hotell, som ej kan erhålla med db utan att för den delen tappa stabilitet.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Hej,

Vi tänker inte föra denna diskussion ang. MySQL vidare. Vi har i alla fall gjort våran ståndpunkt och även försökt förklarat varför vi prissätter tjänsten. Givetvis så är ni välkommen att ha er egen teori om att det inte skulle spela någon roll. Vi har våra 5 år att luta oss tillbaka på och vet hur våra kunder beter sig.

Som sagt, vi vill bara värna om stabiliteten för våra kunder.

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Jap stabiliteten för era kunder
Men ni tänker inte på era blivande kunder ;)
5 år eller 2 år på nacken spelar inte någon roll, så länge webhotellet erbjuder det personen söker och har goda referenser.
Goda referenser har ni ;) det är inte det jag menar, men man måste öppna ögonen, och se vad vill kunden ha? Kunden har alltd rätt!
Okej, stabilitet är en viktig del när man väljer ett webhotell. Men inte det enda.

10-4 Over and out
Fred ut

Förklarar härmed min duskussion som över

LOOPIA skrev:

Tengblad skrev:

LOOPIA skrev:

Hej,

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Hej,

Det är precis vad vi menar, att erbjuda gratis MySQL till alla innebär att flera kan köra script som är buggiga, även om det inte är meningen. Vi har i och med prissättningen höjt tröskeln för vilka som köper/använder MySQL hos oss och på så sätt får dom som köper tjänsten en stabilare tjänst.

Stabiliteten är alltså viktigare för oss än att alla ska få tillgång till tjänsten. Dessutom är inte 26kr mycket för en stabil och kraftfull databasserver. Vi gör knappast någon vinst på denna tjänst men vill ändå värna om namnet Loopia. Vi vill alltså inte bli förknippade med dåliga tjänster och låg upptid.

Med vänlig hälsning
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB

Snacka om att ducka kritiken. Inget säger att bara för att man har ett buggigt script så beställer man inte db's :OO Dvs. ingen logik i dina uttalanden.

Medlem sedan juni 20044 inlägg

Tycker denna diskussion har spårat ut. Är det ingen som läser vad Loopia skriver?

Jag har full förståelse för att ett företag vill ta betalt för en extratjänst för att minimera lasten på en kritisk tjänst och på så sätt höja kvalitén på den.

Genom att minimera antalet användare så minnimerar du också risken för fel.

Jag ska göra det riktigt tydligt för dom som inte läser eller analyserar det dom läser så värst noggrant.

Om du har en (1) användare då är chansen hälften så stor än om du har två (2) användare att någonting fel inträffar. Om du har 100 användare istället för 1000 användare så är chansen att 1/10 att ett fel inträffar. Vad blir då summan av denna uträkning? Jo chansen att fel inträffar blir större ju fler som använder en tjänst.

Jag tror heller inte att en kund kan ställa till mycket fel men då jag själv hållit på mycket med asp och mysql så vet jag att det är relativt enkelt att coda fel och på så sätt orsaka en enorm last mot mysql. Om man har flera som kodar fel så blir ju den onödiga laseten ännu större. Alltså, ju fler som använder tjänsten desto större chans att fler fel inträffar som tillsammans innebär en större prestations minskning.

Hoppas detta var tydligt nog.

Att Loopia dessutom bara kostar 5kr just nu är ju super. Fattar inte att det är sant.

Har ni föresten sett alla nya möjligheter dom kommer att uppdatera till, om man har domännamn på flera webbhotell så kan man nu ha alla under ett enda konto på Loopia, billigt och smart. Nästan så man kan betala 26kr/mån extra istället för att ha flera webbhotell *driver lite med alla mysql freeks*. :birp

Man kan läsa mer på deras hemsida under nyheter. http://www.loopia.se/omloopia/nyheter

The-Asp-Wizard skrev:

Tycker denna diskussion har spårat ut. Är det ingen som läser vad Loopia skriver?

Jag har full förståelse för att ett företag vill ta betalt för en extratjänst för att minimera lasten på en kritisk tjänst och på så sätt höja kvalitén på den.

Jag ska göra det riktigt tydligt för dom som inte läser eller analyserar det dom läser så värst noggrant.

Om du har en (1) användare då är chansen hälften så stor än om du har två (2) användare att någonting fel inträffar. Om du har 100 användare istället för 1000 användare så är chansen att 1/10 att ett fel inträffar. Vad blir då summan av denna uträkning? Jo chansen att fel inträffar blir större ju fler som använder en tjänst.

Jag tror heller inte att en kund kan ställa till mycket fel men då jag själv hållit på mycket med asp och mysql så vet jag att det är relativt enkelt att coda fel och på så sätt orsaka en enorm last mot mysql. Om man har flera som kodar fel så blir ju den onödiga laseten ännu större. Alltså, ju fler som använder tjänsten desto större chans att fler fel inträffar som tillsammans innebär en större prestations minskning.

Att Loopia dessutom bara kostar 5kr just nu är ju super. Fattar inte att det är sant.

Har ni föresten sett alla nya möjligheter dom kommer att uppdatera till, om man har domännamn på flera webbhotell så kan man nu ha alla under ett enda konto på Loopia, billigt och smart. Nästan så man kan betala 26kr/mån extra istället för att ha flera webbhotell *driver lite med alla mysql freeks*. :birp

Man kan läsa mer på deras hemsida under nyheter. http://www.loopia.se/omloopia/nyheter

Och du läser tydligen inte vad vi andra skriver. Har man en sida som använder sql så har man det. Jag har då aldrig varit med om ostabila dbs hos något annat webbhotell......märkligt :OO

Medlem sedan juni 20044 inlägg

Tengblad skrev:

The-Asp-Wizard skrev:

Och du läser tydligen inte vad vi andra skriver. Har man en sida som använder sql så har man det. Jag har då aldrig varit med om ostabila dbs hos något annat webbhotell......märkligt :OO

Känns skönt att det verkar vara någon som lyssnar på denna tråd.

Eftersom vi nu är överens om att gratis är sämre kvalitetsmässigt än en betaltjänst så förstår jag inte argumentet med att om man nu behöver en sql databas inte är bedd att betala lite extra för den. Särskilt när man får ett webbhotell abonnemang nästan gratis, för endast 5kr. Då blir ju 26kr/mån billigare än ett halvdant annat webbhotell.

Jag har faktiskt en vänn som är så: han är SKIT SNÅL och snålheten bedrar honom alltid, antingen går sakerna han köpt sönder eller så fungerar dom ingen bra och han får slita för att få ut funktionen ur saken. *skrattar för mig själv när jag tänker på alla missar han gjort*. Han är föresten kund på B-one (hehe).

Tengblad skrev:

Snacka om att ducka kritiken.

Nah, varför skulle Loopias personal sitta här och tjafsa om kostnaden för MySQL? Jonathan har förklarat hur de tänker. Antingen köper man resonemanget eller så gör man det inte. Det verkar gå relativt bra för Loopia som företag och då har de ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.

Just nu känns Loopia som ett stabilt alternativ om man vill sitta på ett svenskt webbhotell. Tyvärr är deras konton lite för små för mina behov även efter uppgraderingen som snart kommer att genomföras, annars hade jag mycket väl kunna tänka mig att flytta över min huvudsajt till dem.

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Jag förstår loopia oxå.
Som istort sätt alla sagt tidigare.
Man får vad man betalar för så att betala extra för extra tjänster
är och förblir stabilare oavsätt vad man tycker.

Det kostiga är att folk säger man får vad man betalar för.
och sen när företag tar betalt och erbjuder något bra.
då ska folk klaga på att dom tar betalt.
Verkar lite dubbel moral i det hela.

Medlem sedan juli 20042 inlägg

Det är väl bara att hitta ett gratis mysql-konto på freewebspace.net eller liknande och koppla detta till forum/gästbok vad ni nu ska ha som är uppladdat på loopia, då går det inte ut över loopia? Är inte det möjligt?

Jag har beställt en .se-domän och webbhotell, ska kosta 206,25 kr sammanlagt. Inväntar bara fakturan :D

Är inte det möjligt?

Det är möjligt men det kommer bli väldigt segt om man har PHP/ASP-filerna i Sverige och databasen på ett annat icke-svenskt webbhotell.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag tycker också diskutionerna här har blivit lite löjliga.

Om man vill ha loopia som faktiskt är rätt så billiga och vill ha en mysqldatabas till. Ja varför inte då betala 26:- mer i månaden?

Dom flesta andra webbhotellen kanske har detta gratis säger dom men då tror jag också att det är inbakat i priset, att loopia erbjuder kunden att välja om dom vill ha det eller ej är isåfall en bra sak tycker jag.

Och sedan det där med buggiga script osv som dom skrev från loopia's sida kanske inte var det bästa svar som kunde ges.

Men om en användare som kanske inte har dom behoven som dom andra användarna och inte behöver en mysql databas utan kan klara sig på en MS Accses databas för sin gästbok där 3-4 st per dag kanske kollar och skriver ja då är det väl helt okej?
Fast om nu den här personen skulle köpa mysql utrymme ja då får ju loopia in dom pengarna och kan utveckla/bygga ut sin serverfarm för mysql. Så bara för dom öronmärkt vart vilka pengar gå borde dom ju inte få skit för det.

Det där med 5:- och utrycket "man får vad man betalar för" (som är väl använt här inne på wF).
Jag har då inte sett någonstans att loopia någonsin skulle haft dålig support/uptime innan så varför skulle detta hända nu bara för att dom har jubileum och har låga priser?

Jag personligen tycker att en del personer här är lite fientliga och försöker hitta fel och anklagelser i vad många här skriver.

Tack för mig!

Medlem sedan juli 20042 inlägg

Nickemannen jag tror inte det är enbart på det här forumet som folk är lite fientliga utav sig och bara ser fördelarna med vad de redan har eller har haft utan att ha prövat på Loopia! Har sett likadana svar på andra forum där alla tror sig ha överbevisat Loopia.

Det står ju på sidan vad man betalar för och 5 kr är en droppe i havet så varför bry sig? :e

Har nu fått min faktura, blev dock lite rädd när jag såg att det skulle kosta 1080 kr eller något innan jag såg avdraget längre ner på fakturan :birp

Jag ska faktiskt ha ett PHP-forum upplagt och det behöver man faktiskt inte alltid MySQL eller postgreSQL till så det är lugnt för mig. I värsta fall kopplar jag upp min MySQL som ligger på en server i Danmark :P

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)