Hejsan!
Söker en bra server som man kan hyra eller webbhotell då utrymmet är minst 1GB och databasens utrymme likaså.
Behöver en server med Windows som stöder ASP och MySQL-databas. Snabb lina ska servern stå på också och den ska inte kosta mer är 500 kr i månaden.
Helst ska jag kunna ha databasen på en egen server och själva sidan på en annan. Allt för bästa resultatet.
Nån som vet nåt liknande och har mycket bra erfarenheter av detta så skriv här. Vill ha så mycket hjälp som möjligt att hitta det bästa i den prisgruppen.
Vill kunna komma åt databasen med MySQL Front eller liknande. Inte Webbaserade phpMyAdmin eller liknande.
Crystones lina räcker säkert till, även om de bara har en(?) anslutning mot stadsnätet i Norrköping. Det är dock svårt att komma under 500kr per månad. Grundpriset är 400kr, Windows kostar 100kr extra. Skall du köra MySQL och din stora(?) webbsajt på samma server så kräver det nog 512MB för att det skall gå snabbt (ingen "swap").
Vill du ha MySQL på en separat dator så bör du ha ett eget LAN så att du kan skicka data mellan dina två datorer utan att passera routern/switchen för utgående/inkommande trafik. Detta vet jag inte om Crystone kan ordna.
Nackdelen med Crystone, och alla andra "dedikerade servrar" som du förväntas sköta själv, är att du själv måste sköta underhållet och installationen. Det är inte så mycket jobb, men det kan sluta fungera i princip när som helst - du måste vara villig att fixa servern när den "går ner".
Vore jag dig skulle jag överväga att använda servermatrix.com eller layeredtech.com om du får mycket trafik. Bandbredd är så pass mycket billigare i USA att det oftast (fortfarande!) inte är motiverat att ha webbplatsen på en svensk server. Vissa sajter kräver dock snabba svarstider och snabba laddtider av små filer vilka kräver kort fysiskt avstånd till servern, men de flesta sajter (ett community?) gör det nog inte.
Jag har inte sett något hostingföretag som hyr ut servrar "billigt" i Danmark, men det kanske finns!? Vill man ha en server som ligger lite närmare än USA så ligger https://www.1stchoicesitehosting.com och https://www.rackcheck.co.uk bra till. De erbjuder mycket bandbredd "billigt" och har sina servrar i Tyskland. Jag tror dock att de har betydligt(?) sämre support än de amerikanska jag nämnde ovan.
Crystones support är säkert(?) bra under kontorstid.
Crystone verkar ok men vet inte hur supporten är.
annars finns box.se som är billiga men supporten så verkar inte så bra hos den.
dom har dåligt rykte.
men ska man ha det billigaste så får man nog räkna med att det brister i något.
kolla om du inte kan lägga ut lite mer 1000-1500 / månad så kan du få mycket bättre och även bra support.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e