1kr för varje gång du visar den. Så om du visar den för alla användare varje dag. Så blir den för 1. 1000kr osv.
Andra faktorer kan spela in själv klart. Men man ska nog inte ta mindre än det.
12 svar · 801 visningar · startad av Kristianstad
Hej!
Vad är rimligt att ta betalt för annonser på en hemsida? Tänkte börja med annonser för finansiering.
Vad är en rimlig månadskostnad för en banner (140x350) på följande sajter:
1. En sida med 1000 unika besökare/dag
2. En sida med 2000 unika besökare/dag
3. En sida med 5000 unika besökare/dag
4. En sida med 10000 unika besökare/dag
5. En sida med 50000 unika besökare/dag
1kr för varje gång du visar den. Så om du visar den för alla användare varje dag. Så blir den för 1. 1000kr osv.
Andra faktorer kan spela in själv klart. Men man ska nog inte ta mindre än det.
1 kr för visning av banner? Du blandar inte ihop det med klick nu?
jag tycker det låter oehört dyrt.
1 öre per visning är rimligt..
Man ska nog inte ta betalt för visning utan för klick eller beronde på kundenssida köp.
Om man grar en parallel till tidningar så börjar dom kolla efter att ta kunna ta betalt efter effekten en annons har haft och inte efter storlek.
Skulle aldrig falla mig in som kund att betala 20000? för en banner som ingen tittar på eller ökar min försäljning.
Priserna på seriösa medelstora sidor brukar ligga mellan 15 - 30 öre per visning.
cyprys skrev:
Priserna på seriösa medelstora sidor brukar ligga mellan 15 - 30 öre per visning.
Men om man som annonsör går via Advertising.com kostar det endast 1 öre per sidvisning...
100 000 sidvisningar för cirka 1000kr..
Och då kan man synas på riktigt fina sajter.
Jag har samma dilemma.
Har nu hört av annonsörer som vill annonsera på min gravidsida.
Jag har egentligen inte tänkt så mycket på det här med annonsering och är nu lite funderasam.
Jag har ingen plats för annonser på sidor eller i nån slags topbanner eller liknande. Det vill jag heller inte ha. Jag vill heller inte ha en massa popup-annonser, vilket jag avskyr.
Annonsörerna har faktiskt allihopa bett mig att ta fram en eller flera lämpliga platser för deras annonser vilka då kommer att hamna inne på sidorna som är relavanta för annonserna.
Tex, en annonsör som säljer mammakläder kommer att hamna inne på "När kommer magen" vilken är en sektion som berör allt som har att göra med den växande magen. Tycker att det passar bra.
En annonsör för gravtest kommer att kunna få plats på sidan som berör just graviditetstest etc etc.
Dock så vet jag inte hur jag ska göra. Hur mycket ska jag ta betalt av dom?!?? Annonserna som ligger inne på sidorna ligger storleksmässigt ungefär på 140x300 och kommer att visas konstant. Det sker alltså ingen rundgång på annonserna, en och samma annons visas konstant.
Hur brukar man göra det här?
Kostnad per dag, eller per månad? Hur länge ska man så att säga avtala om att dom får ligga. Jag vill ju inte ha en och samma annonsör i en evighet heller.
Hmm ja, som sagt - lite ställd blev jag. Inte visste jag att det skulle bli sånt drag på sidan som det blev...den är ju inte ens klar ännu.
Behöver hjälp och råd killar!
Är 1000 kronor per månad för lite för en banner på en sida med ~2000 unika besökare per dag?
Vad har du för priser på fotbollsnytt, [AMD]Zmaster?
annesophie:
jag hade tagit en fast kostnad per månad i ditt fall..
sen får dom exponering för just dom som kan tänkas vara intresserade av deras produkter.. det höjer värdena..
Kristianstad skrev:
Är 1000 kronor per månad för lite för en banner på en sida med ~2000 unika besökare per dag?
Vad har du för priser på fotbollsnytt, [AMD]Zmaster?
Ja det är för lite.
Jag har inga färdiga priser utan det tar jag direkt med annonsören, är ju olika vägar man vill nå ut på, men jag skulle köra på fasta priser iaf. Inte per visning.
Bäst är att köra fast pris men att du garanterar ett visst antal visningar, det gillar man som annonsör.
Jymdis skrev:
annesophie:
jag hade tagit en fast kostnad per månad i ditt fall..
sen får dom exponering för just dom som kan tänkas vara intresserade av deras produkter.. det höjer värdena..
Tack, det var ungefär så jag tänkte också. :)
Klick är bra om annonsören har en väldigt attraktiv banner... om du tar betalt på visning istället så får annonsören lägga ner lite kraft på att skapa något som folk vill klicka på. Du kan ju förlora många visningar när du använder dig av klick. Inget att rekommendera.