webForumDet fria alternativet

Webhotells problem

Webbhotell & domäner

13 svar · 610 visningar · startad av henkz

Medlem sedan apr. 2002183 inlägg
Frågan#1

Någon som har några bra tips hur man får tillbaka pengar från ett webbhotell?

Det verkar som att de vägrar betala tillbaka mig trots att de lovat att göra det. Jag ångrade mitt köp eftersom inga användaruppgifter kom efter ca 10 dagar. tog det säkra före det osäkra...

Jag beställde 2 april 2004 ett webbhotellspaket för 998kr inkl "allt"

Den 8 april skriver jag till dem och frågar om inte mina uppgifter borde komma snart. Jag får till svar att de kommer senare under dagen. Det gör de inte...

Den 13 april skriver jag til dem och vill använda mig av ångerrätt och motiverar mig med att jag inte har fått några uppgifter och vill då med ånga mitt köp.

Den 15 april svarar de och lovar betala tillbaka direkt, jag skickar även mina kontouppgifter.

Den 26 april skriver jag igen och undrar vart pengarna har tagit vägen, han skriver att enligt lag har han 30 dagar på sig att betala tillbaka, trots att det står på deras hemsida att återbetalning gör inom 10 dagar.

Den 14 Maj skriver jag igen, de säger att någon miss har gjorts på ekonomiavdelningen.. De lovar att fixa detta manullt.

Den 19 maj skriver jag igen att eftersom inga pengar kommer in kunde ja lika bra ta ett webbhotell ändå, då jag ansåg att det verkade vara en lösning att få nått för pengarna..

Den 22 maj Skriver jag till dem igen, eftersom inget svar kommer på breven tar jag tillbaka mitt förra brev och kräver pengarna inom tre dagar(söndag)
Jag skriver även att jag kommer att gå vidare med ärendet om inga pengar finns där på söndagskvällen.
Samma dag svarar de att det är omöjligt för dem att betala tillbaka dem så fort, utan behöver en bankdag.
Jag svara att de får till onsdag på sig.

Den 26 maj har fortfarande inga pengar betalts ut...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Vilka är lurendrejarna, så man kan hålla sig undan? x(
Jag tycker/tror att allmänna reklamationsnämnden är din första instans nu.
Går det riktigt illa kan du ju ringa Sverker Olofsson på Plus.
;)

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Ja, berätta vilket webbhotell det gäller. Hoppas att det löser sig för dig i alla fall.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

nitro2k01 skrev:

Vilka är lurendrejarna, så man kan hålla sig undan? x(
Jag tycker/tror att allmänna reklamationsnämnden är din första instans nu.
Går det riktigt illa kan du ju ringa Sverker Olofsson på Plus.
;)

ARN tar upp till 6 månader att behandla ditt ärende. Det rekommenderade tillvägagångssättet är:

1. Klaga hos företaget
2. Be om hjälp hos lokal konsumentvägledare
3. Anmäl till ARN
4. Gå till domstol

Jag väntar lite med att skriva ut vilket företag det gäller, jag hoppas att det händer något snabbt. Om inte skriver jag ut det.

- Jag har klagat ett antal gånger till företaget.
- Har skrivit till konsumentvägledaren och till svartalistan.

Medlem sedan maj 2004325 inlägg

Har du pratat med företaget? det är oftast lättare att neka någon något i ett mail, men inte över telefon.

Har försökt ringa tre gånger, dock inte senaste tiden då de skrivit att de skall sätta in pengarna.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

En kul grej är att företag är oftast väldigt benägna att ha "sina" pengar snabbt, men när dom ska betala tillbaka är dom hur söliga som helst. Har själv upplevt detta med företag jag gjort jobb för.

Medlem sedan maj 2004151 inlägg

Dom gör uppenbarligen ett lagbrott. Enligt distanslagen har du rätt att ångra ett köp du gjort på webben, 10 dagar efter att du har fått tillgång till tjänsten.!

Hota med att dra ärendet vidare, då blir dom rädda. Dålig publicitet är kraftig "badwill" för dom...

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Storen skrev:

Dom gör uppenbarligen ett lagbrott. Enligt distanslagen har du rätt att ångra ett köp du gjort på webben, 10 dagar efter att du har fått tillgång till tjänsten.!

Inte riktigt rätt. Ångerrätten (14 dagar) gäller när du handlar något via postorder, telefon, tv, hemförsäljning eller internet. Rätten att ångra köpet gäller när du handlar inom Sverige och från den dagen du tillhandahåller tjänsten.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Att ARN skulle ta upp det tror jag inte, har för mig dom har en minsta gräns på 1000 kr.

K@llen skrev:

Storen skrev:

Inte riktigt rätt. Ångerrätten (14 dagar) gäller när du handlar något via postorder, telefon, tv, hemförsäljning eller internet. Rätten att ångra köpet gäller när du handlar inom Sverige och från den dagen du tillhandahåller tjänsten.

Ångerrätten ja, men jag nämnde distanslagen. Distanslagen kom till p.g.a. att allt fler människor beställer via nätet...

K@llen skrev:

Storen skrev:

Sorry, jag hade fel... ;)

Nu har de iallafall betalat tillbaka pengarna...

Jag skriver ändå inte ut företaget här då ägaren tillbringar tid dagligen här. Jag är inte ute efter att sabbotera för någon annan utan ville bara ha min lagliga rätt till ångerköp.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)