webForumDet fria alternativet

Tele2 bredbandstelefoni

Bredband & telefoni

40 svar · 3 207 visningar · startad av pet · sida 2 av 3

Frågan, av pet

Läste på Tele2 om deras nya bredbandstelefoni. <http://www.editorial.bbtlf.tele2.se/?page=bbtlf&t2page=startsida&nomenu=1> Någon som har skaffat?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

davids:
säg att jag har 20 personer som ringer mig då, hur fungerar det? :)

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

depeo skrev:

Har en linuxbox med iptables som gateway/NAT/iptables
Vad är SIP-trafik och vilka portar ska öppnas?

För att vara säker
5059 - 5061
9999 - 10100
UDP

Medlem sedan mars 2001238 inlägg

Jymdis skrev:

säg att jag har 20 personer som ringer mig då, hur fungerar det? :)

Tja, förutsatt att leverantören tillåter 20 samtidiga inkommande samtal så kan du hantera det hur du vill.

Om alla tänker prata med dig är väl en telefonkö att rekommendera ;-)

Några faktorer att ta hänsyn till när det gäller antal samtal är bandbredd och hur mycket servern klarar av att hantera (CPU, RAM etc). Lite erfarenheter finns här (inte bara voip-relaterat dock): http://www.voip-info.org/tiki-index.php?page=Asterisk+hardware+recommendations

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Hur kraftig dator at ha som server krävs det. att leka med om det ska flyta bra.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

PsyDonia skrev:

Hur kraftig dator at ha som server krävs det. att leka med om det ska flyta bra.

http://www.voip-info.org/tiki-index.php?page=Asterisk+hardware+recommendations

PsyDonia skrev:

Av vad jag läst mig till så kan du i princip sätta upp vilken "skräpdator" som helst om du bara ska experimentera lite (dvs inga stora samtalsvolymer etc).

Tja, förutsatt att leverantören tillåter 20 samtidiga inkommande samtal så kan du hantera det hur du vill.

Om alla tänker prata med dig är väl en telefonkö att rekommendera ;-)

Men man måste väl ändå ha 20 inkommande samtal så att säga, för att dom ska kunna sitta i kö?

Vilka operatörer tillåter flera inkommande samtal då? Gör wx3 det tillexempel (i deras grund abonnemang)?

Efter att du ringt till ditt nummer så tar asterisk över samtalet och köar det, wx3 tror du inte pratar i telefon och släpper fram fler.

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

ok tack ska läsa där.

Decibel:
hur är det att ringa ut, fungerar det likadant?
Det känns som om jag bara sätter upp en server och exprimenterar så får jag svar på allt detta :)

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Intressant tråd. Vad är det för speciell hårdvara som behövs i den server som ska köra Asterisk?

Jymdis skrev:

Det känns som om jag bara sätter upp en server och exprimenterar så får jag svar på allt detta :)

Mycket är lite luddigt i början, men man lär sig fort. Att sitta och testa är helt klart bäst. Efter ett antal svordomar så börjar det fungera så smått...

Exempelkonfigurationen kändes väldigt snårig, så jag kan rekommendera att istället läsa själv och bygga upp en enkel konfiguration från grunden. En bra resurs är http://www.voip-info.org/tiki-index.php?page=Asterisk

dho skrev:

Vad är det för speciell hårdvara som behövs i den server som ska köra Asterisk?

Vill du bara köra IP-telefoni behöver du ingen extra hårdvara.

Jymdis skrev:

Decibel:
hur är det att ringa ut, fungerar det likadant?

Det konfiguerar du i asterisken, vilket abbonemang som skall användas för utgående samtal, om du har flera då.
Jag har dubbelnolla för utgående p.g.a en mängd interna kortnummer bl.a logga ut och in från supporten :)

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Måste smälla på Decibels fingrar lite, då samme herr Decibel lovat ett avtal som jag skulle få ip-telefoni genom att han kunde leverera denna tjänst.
Inget avtal trots veckor gångna, nu sitter jag istället med Tele2 Bredbandstelefoni och det fungerar rent ut sagt GREAT.

Fungerade direkt, kopplade in och man använder vanliga telefonen, inget digisiptjafs med box för 2500:- utan det fungerar som en vanlig telefon.

Däremot saknar jag lite att kunna trixa å greja, och är lite ledsen att denne ständigt återkommande Decibel inte kunde meddela att han visste om wx3, trots att jag flertalet gånger frågat om andra leverantörer än digisip.

Vill man bara ha nytt teleabonnemang till ett bra pris är Tele2 tummen upp...

För mycket att göra, många bollar att jonglera med, tillsammans med wx3 snickrade vi på ungdomsabbonemang, såsom föreslagits till dig tillsammans med lite tuffa tjänster, egen virtuell växel och sådant. Det är ännu inte klart, och jag vet inte om vi kommer lansera heller då gate9 tagit all tid jag har, och inte har.
Smäll på fingrarna ska jag ha, har jag förtjänat ;)

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Mmm har väl haft det som en liten förklaring, du har fått tillräckligt smäll på fingrarna nu iaf =).
Min fråga är hur jag kommer i kontakt med dig på ett sätt då jag kan ställa mina frågor och få ett svar utan att vänta å inte veta om jag nånsin kommer att få det..?

Jag har en fråga till! :)

Finns det nån IP-telefoni-till vanlig telefon gateway som är billigare än Dlinks? Den behöver egentligen ha stöd till nåt annat än bara en telefon, ingen pbx ingenting.

Dlinks på runt tusenlappen är en av dom billigaste, finns en till som ligger på runt 800, som bl.a digisip sålde innan men inget att rekommendera.
Mitt tips är att surfa runt lite på e-bay och liknande, kolla efter Cisco ATA-186 alt. Cisco ATA 188 , dom finns att få tag i från 5-600:- , och enligt mig och andra den bästa "adaptern".

Av ren nyfikenhet, vad behövs för att sätta upp allting själv?
Jag menar då exempelvis det som Wx3 har gjort!

Att bli din egen service provider ?

Du behöver tillstånd från PTS, görs med ett par enkla papper.
En samarbetspartner, t.ex. Optimal telecom, och ett gäng nummerserier.
Du behöver ett par E1;or , (Europamotsvarighet på T1, ~1,5mbit) för samtalen mot Optimal, hårdvara för ändamålet och en PBX modell större, IpTEL att rekommendera. Och en internetuppkoppling för ändamålet.

Sist men inte minst, en jädra massa kunskap och tålamod :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)