webForumDet fria alternativet

Pallar Access detta?

9 svar · 406 visningar · startad av Thorsander

ThorsanderMedlem sedan aug. 2001762 inlägg

Hej på er!

Jag ska utveckla ett registerprogram i Visual Basic.

Varje år kommer cirka 150st nya poster (personer) att läggas till i databasen.

Varje post kommer att består av attribut (fält) som t.ex.:
Förnamn, Efternamn, Telefon, Mobilnr, E-post, Gatuadress, Postnummer, Stad (helt enkelt vanliga persondata).

Dessutom skall det till varje post kopplas betalningsdata - alltså en tabell som innehåller skulder och betalningar. Varje post (person) kommer ha cirka 30 sådanna knutna till sig.

Klarar Access av detta? Kommer man kunna köra detta program utan att det bli allt för slött efter låt oss säga 10 år?
Har hört någonstans att Access klarar av ca. 1.000.000 poster bra - men vad menas då - är det fält eller poster?

/S

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg

Access klarar extremt mycket.
Jag tror Access kommer att klara av det.

Gott att höra - känns onödigt att köra med t.ex. SQL-server.
Vill helst inte behöva köpa ett nytt dyrt program när jag redan har access.

/Simon

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Och skulle du en vacker dag ändå behöva byta DB-motor så går det ju att konvertera.

:) Tack för de snabba svaren - de konfirmerade vad jag trodde.

/S

Engine^Medlem sedan dec. 20002 861 inlägg

Det går ju att köra med MSDE istället för att köpa hela SQL Server.

Vad Access behöver med jämna mellanrum är en Compact and repair database annars växer den sig för stor.

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003211 inlägg

Re: Pallar Access detta?

Thorsander skrev:

Klarar Access av detta? Kommer man kunna köra detta program utan att det bli allt för slött efter låt oss säga 10 år?
/S

Tro mig, om 10 år har du slutat med access för lääängesedan! ;)

Access begränsningar ligger främst i antalet samtidiga användare. Blir det mer än 10 st, kan det bli lite slött...

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Re: Re: Pallar Access detta?

andreascarlsson skrev:

Tro mig, om 10 år har du slutat med access för lääängesedan! ;)

Någon, år 1973 skrev:

Tro mig, vi behöver inte bry oss om millenieskiftet! Om 27 år har de slutat använda det här systemet för läääängesedan!

;)

Ang. 10 år - det är inte jag som skall ha systemet hos mig - jag utvecklar ett kundregister/betalningssystem till ett mindre företag - de kommer att köra applikationen endast på 1 dator. Med tanke på att det system de idag använder är i DOS miljö så kan jag tänka mig att de kommer att använda systemet i 10 år framåt ;)

HansenMedlem sedan aug. 2000383 inlägg

Kika på SQLite, en snabb och kompetent databas som du kan bädda in i ditt program.

Har själv använt den i ett par projekt med framgång, skyfflar lätt en databas på några hundra MB.

För diverse bindningar/wrappers kolla Wikin.

Genererad på 386 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb