webForumDet fria alternativet

Skriva ut testsida

19 svar · 707 visningar · startad av Börje

BörjeMedlem sedan juni 2000135 inlägg

Hej Alla duktiga!

Har en liten undran... Vet inte om den platsar här.
Har hört att man kan göra små batch(?)filer och liknande som utför både det ena och det andra automatiskt när man tex slår på datorn.

Nu undrar jag om man kan skriva, och i sådana fall nån kan berätta hur, ett program som skriver ut en testsida, den vanliga Windows testsida från skrivaren, med automatik? Till exempel en gång i veckan? Varför? Jo, genom att jag skriver ut så sällan så torkar ju munstyckena ihop och blir ju värdelösa och måste köpa nytt för flera hundra kronor. Problemet är att jag inte kommer ihåg att skriva ut nån testsida själv med jämna mellan rum förrän det är för sent.

Tacksam för svar och tack på förhand

Börje =:)

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Du borde väl kunna skriva en .bat fil som du schemalägger så att den körs en gång i veckan... Hur du gör detta vet jag dock inte. ;)

Apessis. Det var nåt sånt jag menade men jag vet ju inte hur. Hoppas det finns nån annan som kan/vill hjälpa mej...

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Om du Word installerat så kan du knåpa ihop ett färgglatt Word-dokument och sen lägga in en VBS-fil med detta innehåll:

' Printout.vbs
Set w = CreateObject("Word.Application")
w.Documents.Open("<sökvägen till ditt dokument>")
w.Visible = false
w.PrintOut
Do while w.BackgroundPrintingStatus
        WScript.Sleep 1000
loop
w.quit

i schemaläggaren med nån veckas intervall.

Hej Niko!
Tack för ditt svar. Jag måste dessvärre få ställa några följdfrågor.
Jag skapar alltså en fil med detta innehåll med filnamnstillägget VBS?
Sökvägen till mitt dokument är väl då inklusive filnamnet på det "färgglada" Word-dokument som jag skapat? Sökvägen är väl för övrigt det enda som jag ska ändra i programkoden, eller hur?

VBS-filen gör jag väl som vanligt med NotePad för att få oformaterad text, eller hur?

Tack på förhand.

Ja, ja, ja och ja. Medan du testar kan du dessutom ha Visible = true så ser du mer exakt vad som händer (eller går fel).

Tack för hjälpen Niko!
Nu ska vi se hur jag lyckas,
Ha´t så bra!!

Hallo Niko

Hej Niko!
Du hjälpte mej med ett skript (?) för att skriva ut en testsida.

Har skapat programkoden och när jag dubbelklickar på vbs-filen så skrivs testsidan ut men inte när jag har lagt in den i schemaläggaren. Vad är det som är fel tror du? Jag kan väl inte ändra filnamnstillägget till .exe för då körs ju inte programmet...

Tack på förhand igen ;-)

Jag kan nog inte riktigt säga vad som är problemet på rak arm:

1. Är du säker på att du schemalagt den på rätt sätt? Om du kör med w.Visible = true och 1-minutsintervall, ser du då Word fladdra förbi med jämna mellanrum? Annars har du gjort nåt fel och behöver kolla igenom inställningarna för aktiviteten.

2. Vilken användare har du valt på aktiviteten? Valde du samma konto som du var inloggad som när du dubbelklickade?

3. Är maskinen påloggad när du försöker köra aktiviteten? Om du inte är det så kommer det inte att funka rakt av. Dels finns ingen default-skrivare, vilket PrintOut förutsätter och du kommer istället att behöva ange den med namn skulle jag tro. Dels kan jag också tänka mig andra problem när det gäller Word. Återkom i så fall.

Hej Niko!
Svarar på dina frågor i tur o ordning:
1: Jag tror att jag schemalagt riktigt. Har jämfört med Nortons Antivirus schemalägning och förutom intervallen och starttiden, samt naturligtvis, info i "kör"-rutan under fliken aktivitet så är allt lika. Inställningarna för energisparfunktionen ska ju inte ha nån betydelse.
2: Jag har valt samma användare, och Ja.
3: Maskinen är påloggad och eftersom jag bara har en skrivare ansluten så måste ju den vara default.

Gjorde som du sa och ställde aktiviteten till 1-minutsintervall men inget händer...

Jag klistrar in din kod här med mina ändringar för att du ska få se om jag gjort fel någonstans:

' Printout.vbs
w.Documents.Open("H:\Skript\Automatisk utskrift av testsida\testsidan.doc")
w.Visible = true
w.PrintOut
WScript.Sleep 1000
loop
w.quit

Tack igen för att du orkar bry dej i mitt lilla problem!

Gjorde som du sa och ställde aktiviteten till 1-minutsintervall men inget händer...

Ja, men isåf så måste det vara nåt fel med inställningarna. När jag provar (W2k) så ser jag Word swischa förbi. Mitt tips är att du börjar från scratch: Lägg upp calc.exe eller notepad.exe i ett visst intervall i schemaläggaren. När du sen fått det att funka som du vill så högerklickar du på aktiviteten och ändrar sökvägen till att peka ut vbs-filen istället. Då ska det funka.

Vilken Word-version kör du förresten? Jag kör 2000.

Jag har hela Office-sviten i XP-serien på svenska.
Ska testa att lägga in kalkylatorn eller nåt i stället. Tack igen för hjälpen! Kanon!

Hej igen!
Får till svar i statusen på min schemaläggning att den inte kunde köras "...eftersom ett felaktigt lösenord eller användarnamn angavs".
MÅSTE man ha ett lösenord?
Isf, måste det vara samma som jag använder vid inloggning?
Jag har nämligen inget lösenord när jag loggar in.
Jag har både testat att bara ok:a inloggningsrutan och sätta in ett lösenord där men resultatet blir det samma...
Och återigen, Antivirusen, funkar ju utan att jag angett nått lösenord vid installationen av det programmet...
Förstår inte varför det inte vill funka.

Börje

Ger upp för idag...
Min stackars hjärna kanske funkar bättre efter en natts sömn ;-)

Jaha, det är en sån där XP-grej med konton utan lösenord. Nu kör jag inte själv XP så jag vet inte hur (om) man kan lösa det annat än att faktiskt se till att ha ett lösenord på sitt konto?

Du kunde ju prova att lägga upp ett nytt konto med lösenord, samma rättigheter, samma default-skrivare och sen ange att aktiviteten ska köras under det kontot?

Hm..
Ska testa det i morgon...
Sov gott!

Här är en annan variant om du inte får rätt på schemaläggaren:

Set objRegistry = GetObject("winmgmts://./root/default:StdRegProv")
Const HKEY_LOCAL_MACHINE = &H80000002
sPath = "SOFTWARE\TestPage"
call objRegistry.GetStringValue(HKEY_LOCAL_MACHINE, sPath, "LastTime", sVal)
if sVal & "" = "" then 
	objRegistry.CreateKey HKEY_LOCAL_MACHINE, sPath
	call objRegistry.SetStringValue(HKEY_LOCAL_MACHINE, sPath, "LastTime", CStr(now))
	sVal=now
end if
if DateDiff("d",  sVal, now) > 6 then	' Kolla om 7 dar förflutit.
	w.Documents.Open("H:\Skript\Automatisk utskrift av testsida\testsidan.doc")
	w.Visible = false
	w.PrintOut
		WScript.Sleep 1000
	loop
	w.quit
	call objRegistry.SetStringValue(HKEY_LOCAL_MACHINE, sPath, "LastTime", CStr(now))
end if

Om du lägger det i en vbs-fil i autostartmappen så kommer du att få en utskrift varje gång du loggar in om det gått mer än 6 dagar sen förra utskriften. (OBS: Du får ingen utskrift första gången du kör den.)

Hej Niko!
Tack för den extra varianten. Med den metoden behöver jag med andra ord inte ha något lösenord på mitt konto?

Jag gjorde ett testkonto som du tipsade mej om och vips så fungerade det. I varje fall från testkontot och då utgår jag från att det funkar på mitt ordinarie konto också... eller kan jag inte utgå från det?

I varje fall, åter igen tack så mycket för hjälpen.

Jag blir imponerad och häpen varje gång jag ställer en fråga hur många, snabba, duktiga och hjälpsamma forummänniskor det finns som gärna delar med sej av sina kunskaper. Detta är väl inte dagensros forumet precis men tack alla överlag i alla fall!!

Tack för den extra varianten. Med den metoden behöver jag med andra ord inte ha något lösenord på mitt konto?

Nej, den kör ju varje gång du loggar på och använder inte schemaläggaren alls. Jag tycker till och med att det är en bättre och enklare variant. Om det inte är så att du aldrig stänger av din dator?

I varje fall från testkontot och då utgår jag från att det funkar på mitt ordinarie konto också... eller kan jag inte utgå från det?

Det borde det göra om det andra kontot har läs- och exekveringsrättigheter på vbs-filen, rättigheter på Word, samma default-skrivare osv .. och det har du ju redan testat när du när du var inloggad på det andra kontot. Men eftersom jag själv är misstänksam av naturen så skulle jag inte tagit det för givet, utan högerklickat på aktiviteten och valt: "Run/Kör" ifrån mitt vanliga konto bara för att vara helt säker.

Jag ska göra som du säger och därmed får vi väl avsluta den här sejouren(?) och tacka för alla dina råd o tips.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)