webForumDet fria alternativet

Distribuerade tillämpningar (DCOM)

3 svar · 353 visningar · startad av OveRRidE

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag undrar ifall det är någon som har erfarenhet av Distribuerade komponenter (över LAN) och isåfall kan tala om för mig lite fördelar och nackdelar med denna typ av teknik. Fallgropar skall det tydligen finnas gott om och rättighetsinställningar i samband med DCOM kan bli en ren mardröm, har jag hört av folk som skall veta.

Jag har fått förslag på att gå ett steg närmare .NET genom att använda WebServices och tillsammans med SOAP Toolkit hantera dessa, tilltänkta 'distade' tillämpningar.

Själv är jag mest förvirrad faktiskt.

Någon som vet mer och som kan ge förslag?

MVH
Overr

Jag har nu fått reda på att det tydligen inte går att använda Optional Parameters i VB6 i interfaces anropade genom SOAP, vilket ställer till det ganska rejält.

Ingen som vet mer om detta faktum heller? :)

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Helt klart så kräver DCOM att man måste ha i princip fullständiga rättigheter mellan de dator som ska kommunicera. Fördelen med DCOM är annars att när du väl har fått det att funka, så kan du anropa och skicka klasser, logik, data, köra händelser osv. utan några som helst begräsningar.

Med en Webservice å andra sidan, så bygger ju det på ett antal standarder (SOAP, HTTP osv), vilket gör att man inte behöver ställa in några speciella rättigheter alls (såtillvida att port 80 är öppen). Men, det finns vissa begränsningar när det gäller Webservices, exempelvis så måste all data "serialiseras", dvs. omvandlas från binär kod till text (XML).

Det kan låta logiskt att det inte går att ange Optional-parameterar i en Webservice, då WSDL-dokumentet inte skulle stödja den standard som finns (Optional parametrar finns väl bara i VB?).

Det beror alltså på vilka krav du har på kommunikationen, vilket lösning du ska välja.

Ett alternativ till DCOM i .NET är annars Remoting, ett ämne som jag däremot inte vet mycket om.

Men om den tilltänkta distributionen gäller mellan datorer på ett internt nät borde väl inte själva rättighetsfrågan vara några större problem ändå? Det är väl snarare när man skall ge sig ut över WAN och dista som det kan bli kinkigt med rättigheter?

Jag vill alltså distribuera en komponent till ett par andra applikationsservrar på det interna LAN:et och det är i regel inga vansinnigt krävande anrop som skall göras. Alla maskiner står på samma ställe.

Vissa säger att DCOM är en döende teknik som kommer att försvinna iochmed .NET. Gör detta saken till en död satsning?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)