webForumDet fria alternativet

VB, Java ellerC++

13 svar · 419 visningar · startad av farsta_online

farsta_onlineMedlem sedan jan. 2004106 inlägg

Go´kväll,

datorer, programering och web är min hobby....
Nu tänkte jag ge mig på att försöka lära mig programera...

Kan lite ASP, och MS Access, hållit på med Basic i mitten av 70-talet, för övrigt novis på programering. Men tänkt att det skulla vara kul med egna program i windows-, handdatormiljö. Samt även applicationer för web..

Jag håller på att vela mellan VB 6, Java och C++.

Vilket språk skulle ni välja, och varför?

Tack för ordet
/Peter

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Välkommen till webForum, farsta_online!

Frågan har varit uppe många gånger om vad folk rekommenderar, och oftast rekommenderas det som folk tycker bäst om. Sök så kommer du att hitta mycket information!

Ska du skriva program för främst Windows skulle jag säga C# i .NET eller C++ i .NET, men när du kommer in på PDA's skulle jag säga Java. Java fungerar även stabilt på Windows, och snabbt kan det också gå om man använder ett paket som heter SWT för fönsterhanteringen.

Lycka till!

SPiN skrev:

Välkommen till webForum, farsta_online!

Frågan har varit uppe många gånger om vad folk rekommenderar, och oftast rekommenderas det som folk tycker bäst om. Sök så kommer du att hitta mycket information!

Tack för ditt välkommnade :)
Har fösökt söka, men inte lyckades vidare bra:OO
Ngra frågor om Java:

1. anses det vara ett svårt språk att lära sig?
  2. Skall jag ladda ner utvecklingsverkty redan från början?
  3. hur lång tid (uppskatningsvis) torde det ta tills jag kommer till SWT?
  4. fungerar java för web-aplikationer?

Tack för denna gång
/Peter

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

1. Nja, det beror på vad man jämför med. Basic-dialekterna anses överlag vara enkla att lära sig. C/C++ anses vara en rätt hög tröskel att komma över. Java ligger någonstans där emellan. Steget från C++ till Java är litet, likaså Java till C++ är relativt litet.
2. Ja, om det är Java du vill satsa på så visst ska du ladda ned utvecklingsverktygen direkt. Kan direkt säga att J2SE behövs laddas ner från SUN's Java-sida samt att Eclipse är en utmärkt IDE för Java.
3. Har du lätt att lära så tar det inte för lång tid, börja med att läsa de tutorials som kan hittas på nätet, bl.a. den på SUN's Java-sida.
4. Jajamensan. Alldelles ypperligt, t.o.m. Fungerar kanon. :)

Kan också lägga till att VB6 bör du glömma direkt. I så fall är det VB.NET som du ska se åt.

Om du är osäker, ta och lär dig lite i varje språk - och det som sedan känns bäst fortsätter du inom.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

En sak som jag skulle vilja tillägga är att om du ska använda .NET hoppa över VB.NET och börja med C# istället. Om du kan C# så är det mycket enklare att efter det gå vidare till Java, C och C++.

/Viktor

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vilket språk du än väljer: Börja smått och ha inte för höga förväntningar i början. Lägg mer energi på att ta reda på varför det fungerar som det gör än på att lära dig en massa funktioner utantill. :)

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Ledsen om jag inte svarar på dina frågor nu, men jag tänkte slänga in mina åsikter eftersom jag är väldigt novice här med.

För några år sedan började jag intressera mig för C/C++ och fann det väldigt intressant, och eftersom jag älskar spel o dyl. så letade jag också upp ett spelbibliotek som heter Allegro och började utveckla ett litet spel. Jag lyckades lägga in musik, intro, ljudeffekter och en scrollande bana som min vackra sprite gick runt på. En värld med vatten och städer som man kunde gå in i, tyvärr brast det när jag skulle skapa någon typ av AI och karaktärer som var placerade på kartan med rörde sig, hade ingen aning om vad jag skulle göra och intresset för eftersom jag var själv.

Men poängen är att om du gillar spel och vill se resultat ganska fort med lite kunskap som motiverar dig så är C och Allegro (om det finns fortfarande) väldigt roligt att börja lära sig programmering inom, jag önskar att min motivation vaknar igen någon dag.

Java har jag provat men som du så tycker jag det var ganska besvärligt och krångligt.

Men som med allt, ger man det lite tid så kommer det.
Lycka till med vad du än väljer, förmågan att skapa vad man vill är beyond underbar.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Koplik skrev:

Java har jag provat men som du så tycker jag det var ganska besvärligt och krångligt.

Inte krångligare än t.ex. C#, och definitivt inte krångligare än C++.

Koplik:
Det var ju just det där med tålamod och att inte ha för höga ambitioner. Vet ju inte om det var/är så för dig, men av ditt inlägg att dömma så antar jag det? Det är ganska lätt att lära sig funktioner ur nåt färdigt bibliotek som utför ditten & datten och sen bara sätta ihop allting, men ju mer man gör så, utan att sätta sig in i detaljerna och/eller algoritmerna desto svårare blir det att sen reda ut härvan när man stöter på patrull (vilket ALLA gör förr eller senare). Därför bör man som nybörjare ta det lugnt och metodiskt.

PeW skrev:

utan att sätta sig in i detaljerna och/eller algoritmerna desto svårare blir det att sen reda ut härvan när man stöter på patrull ...

Har du ngn/ngra böcker att rekomendera mig som lär mig java på det sättet?

• Behövs J2SEäven om jag har eclipse?

Tack för ordet¨
/Peter

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

J2SE följer inte med Eclipse så du behöver ladda ner det från Suns hemsida.

/Viktor

farsta_online skrev:

PeW skrev:

utan att sätta sig in i detaljerna och/eller algoritmerna desto svårare blir det att sen reda ut härvan när man stöter på patrull ...

Har du ngn/ngra böcker att rekomendera mig som lär mig java på det sättet?

Tja... jag hade "Java direkt" av Skanskholm som kursbok i den javagrundkurs jag gick. Sen "Data structures and algoritms in Java" i fortsättningskursen. Sen är inte "An Introduction to Object-Oriented Programming" fel den heller. I övrigt är det bara att frottera med google för att kolla in universitetskurser. Lämpliga sökord kan ju vara "programmeringsteknik + java" och "datastrukturer + java".
Det fanns förut (nåt år sen) en bra skriven javaguide i pdf-format på nån av Chalmers grundläggande programmeringskurser. Den kanske finns kvar (?).

Tack för ditt svar!

PeW skrev:

"Data structures and algoritms in Java" i fortsättningskursen

Kan du precisera lite mera, författare, ISBN?

När jag sökte hos amazom visade det sig att flera författare har givit detta namn åt sina böcker...
/Peter

Nope. Jag har inte just den boken jag tänkte på i egen ägo och idt's webserver där kursens hemsida ligger, tydligen är stulen (!) så jag kommer inte åt ISBN-numret. Använde själv en annan bok till den kursen jag menade: Datatyper och algoritmer ISBN: 91-44-01364-7. Annars är väl de böcker som Weiss skriver vettiga (han har skrivit några versioner av "Data structures and algorithms in xxxx").

Edit:

Boken jag syftade på har ISBN 0-201-30564-X och är skriven av Thomas Standish. Men jag tror att Weiss duger alldeles mums.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)