XeppMedlem sedan nov. 200327 inlägg Nu kommer jag igen med tre nya problem angående min webbrowser som jag gör i Delphi! =)
1. För det första så undrar jag hur man gör om det kommer tex ett popup fönster och jag vill att de ska öppnas i ett nytt fönster av min webbrowser. Hur gör jag detta?
2. Jag skulle vilja att det finns en funktion som visar en hemsidas källa i webbrowsern, lr alt. att notpad öppnas och att källan visas där (som i IE). Hur gör jag för att se källan till en sida och visa upp den i min webbrowser.
3. Till sist undrar jag en ganska enkel sak (för alla utom mig ;) ). Jag undrar hur man styr så att tex om jag trycker på enter så ska en procedur hända, och om jag tycker typ ctrl + y så ska en annan sak hända!? Måste använda OnKeyPress antar jag men vet inte hur det funkar och hittar inte nå mer info i hjälpen.
Tacksam för svar! =)
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg 3.
if(key=VK_ENTER) then (...)
1 o 2 vet jag inte. Har för mig att det ska finnas ett webbrowser demo. 1an kan vara svårt eftersom du bara använder ett internet explorer fönster och förmodligen inte kan påverka hur IE ska parsa html sidor.
XeppMedlem sedan nov. 200327 inlägg Mja.. det där med key=Vk_ENTER funkade inte men man kan skriva if (Key = #13) så funkar det! =) Hittade ett ställe där det stod! :D
Men tack ändå!
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg ojdå, VK_RETURN ska det vara :)
1.
Jag har aldrig använt mig av TWebbrowser komponenten men tittade lite i hjälpen och eventet OnNewWindow2 verkar vara det du letar efter.
2.
Du kommer nog åt htmlkoden via TWebbrowser.document. Läs i hjälpen hur du kommer vidare.
3.
Sök efter key codes i hjälpens index så får du upp alla key codes och Sök på TShiftState för att få fram alla olika Shiftstates.
/Ante
XeppMedlem sedan nov. 200327 inlägg Hjälpen i Delphi 7.0 hittar inte OnNewWindow2 när jag söker på den och dessutom hittar den inte WebBrowser heller. Är du säker att det var i Delphi du kollade, för har för mig att OnNewWindow finns i c++
// Sebbe
Vilken version av Delphi 7 har du?
TWebbrowser finns inte i Personal edition utan endast i Professional och Enterprise.
XeppMedlem sedan nov. 200327 inlägg Jag har Delphi 7.0 Enterprise
Då har du TWebbrowser.
Du kanske sökte på Webbrowser istället TWebbrowser.
Den ligger under Internet i verktygspaletten.
Hur har du byggt din webbläsare nu?
Använder du en tredjepartskomponent eller har du byggt en egen htmlparser?
/Ante
XeppMedlem sedan nov. 200327 inlägg Jo, jag hittade det nu!
Ärligt talat så vet jag inte vad htmlparser och tredjepartskomponent är, men jag använder iallfall TWebbrowser för att kolla på hemsidorna.
Just nu försöker jag få min kompis att berätta hur man gör med databaser. Att spara historik, startsida och liknande. Vet du hur man gör? :)
Är lite ringrostig när det gäller databas access the old fashion way i Delphi. Har inte använt det på ett par år då jag använder mig av Bold (Business Object Layer for Delphi) och kan i princip strunta i databasen. Men jag kan ge dig några så att du kommer igång.
1. Använd Access för att spara datat. Fördelen med Access är att du inte behöver installera några extra grejor för databashantering på klienterna då det följer med operativet. En annan trevlig databas är Firebird (Firebirds hemsida) som är opensource. Kräver dock installation på klienten. Om det inte är så mycket data som du ska spara ner så kan xml vara ett alternativ. Är dock jobbigare att hantera då du måste sköta all hantering av datat (format, struktur osv).
2. Använd dig av ADO eller dbExpress för att ansluta till databasen. ADO är nog att föredra då det ingår i operativet och inte behöver installeras på klienterna. Finns även BDE (Borland Databas Engine) men den behöver du inte bry dig om. Är förlegad och ersätts av dbExpress. Den är mest till för bakåtkompabilitet.
3. Tänk till när du skapar databasen. Jobbigare att ändra i en befintlig databas än göra rätt från början och kom ihåg: Dubbellagring är av ondo
Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen.
/Ante S