webForumDet fria alternativet

Vad behövs?

4 svar · 275 visningar · startad av BulletBoyCrime

BulletBoyCrimeMedlem sedan mars 2003598 inlägg

Jag har märkt att jag inte kan få det resultat jag vill med bara text, så jag tänkte börja programmera.
Hade tänkt göra något i stil med Tibia fast det går tyvärr inte att kolla för tillfället, hackers, så i brist på demonstrationsförmåga kanske ni som kan det här kan kika på Runescape istället.
Inte med en sådan pastellgrafik dock ;), mer i stil med a link to the past, fast samma sak, fantasy-online rpg spel grej.
Vad behöver man lära sig egentligen för att 'skriva' ett sådant spel, och vad behöver man ha för hårdvaror?
Vilken liten vink i rätt riktning är uppskattad. :e Tack!

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Hårdvara? Tja, hårddisk, processor, RAM-och nätverkskort på servern kanske, och samma saker + grafikkort och skärm på klienten ;)

Nå, kort kan man väl säga att om man kodar spel är C eller C++ det naturliga valet. Mjukvarumässigt är minimikravet en kodeditor och en kompilator.

De rent tekniska detaljer du behöver lära dig är grafik- och nätverksprogrammering. Bland annat. Kanske inte det allra enklaste nybörjarprojektet :OO ;)

Men lycka till :)

Tja, man får inget gratis här i livet eller hur? :P
Finns ju två saker att säga om detta:

Siktar du högt så kommer du långt här i livet.

Siktar man mot stjärnorna blir fallet hårt.

Nåväl, eftersom jag inte satsar något utom fritid så kör jag nog med det första.
Finns det en bra tutorial för C++ nånstans som du känner till?
Annars blir det nog en lång natt med google.
Tack så mycket!

spango skrev:

Men lycka till :)

Tack ;) :e

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

C++ är ett relativt komplext språk, inte minst genom alla dessa färdiga bibliotek som florerar. Jag rekommenderar att du börjar med att införskaffa dig en lämplig litteratur (C++ Direkt, C++ Programmering, C++ Primer m,m) och drar ned DevC++ miljön (googla) för att komma igång. Det finns massor av bra och dåliga tutorials på nätet men eftersom du vill peta med spel kan ju gamedev.net vara något, kanske. Nu är det ju som så att C++ inte har något inbyggt grafiskt gränssnitt, så räkna inte med några tjusiga innovationer innan du åtminstone plöjt igenom litteraturen.

Att bara följa en nätbaserad tutor rekommenderar inte jag ;)

Hmm, tja, får titta igenom lite av tipsen här.
Tack förresten! :e

GameDev.net verkar vara nyttig, när man kan det då.
Ska titta närmare på DevC++.
Tack än en gång! :birp

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb