webForumDet fria alternativet

För dum för att lära mig VB, vad är alternativen ?

Programmering

5 svar · 247 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag tycker det är kul med ASP+Access och PHP+mySQL , tycker jag har okey koll på läget. Tycker det är ganska lätt och kör man fast så finns det ju forum...

Men....jag har försökt lära mig VB med klent resultat två gånger gett upp båda gångerna. Jag tycker inlärningströskeln till VB är så hög..... :(

Känner att jag även vill lära mig att göra program som är kopplade till en databas, och som är på enbart en dator( dvs inte webapplikationer), vad finns det för alternativa utvecklingsmiljöer till VB som man kan lära sig, som inte är så enormt svåra ?

Menar alltså miljöer där man kan skräddarsy designen(som i VB) och även koppla till databaser etc. Kanske finns det nåt som är enkelt att lära sig om man kan PHP...?

Undrar även, vad är det för databaser som gäller om man kör lokalt, Access säkerhet är väl inte den bästa.

Medlem sedan dec. 2000399 inlägg

Om du gillar PHP så varför inte kolla PHP-GTK. Med det tror jag man kan göra det du vill: http://wiki.gtk.php.net/, Hello World

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Har du utvecklat ASP med VBscript så har du ju all grunden. Då behöver du bara lära dig programmet, och det kan du göra enkelt med nån dummies bok.

Jymdis skrev:

Har du utvecklat ASP med VBscript så har du ju all grunden. Då behöver du bara lära dig programmet, och det kan du göra enkelt med nån dummies bok.

Hm...ja, kanske borde ge det en 3:e chans....3:e gången gillt heter det ju........hade nån krånlig engelsk bok sist, det kanske var därför det gick som det gick.

Finns en sån Dummies bok på svenska?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Borde det finnas och för en billig peng också...
Höll ögonen öppna vid nästa bokrea!

Jymdis skrev:

Borde det finnas och för en billig peng också...
Höll ögonen öppna vid nästa bokrea!

Det ska jag göra. :)

Tack båda för hjälpen.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)