webForumDet fria alternativet

Program som formaterar HTML kod

8 svar · 316 visningar · startad av Calevan

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

Hej!

Finns det något program som formaterar taggar i tex HTML kod så att det blir lättläst? dvs gör inhopp vid nya taggar osv. någon som vet?

tack!

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Nu ställde du frågan i ett programmeringsforum så du kanske vill ha förslag på hur du ska programmera en applikation som gör detta åt dig? Jag skulle då föreslå en state machine, eftersom man behöver hålla reda på start och sluttaggar. Detta är relativt enkelt implementerat i de flesta språk. Vilket språk tänker du skriva detta i?

Om det nu var så att du helt enkelt postat tråden i fel forum och ville ha tag i ett färdigt program för detta:

Vilken htmleditor som helst (med självaktning) klarar denna uppgift åt dig :)

jag verkar vara expert på att ställa frågor i fel forum, vilket skulle ja tagit då?

meningen är ju att programmet själv ska göra om den befintliga strukturen, eftersom den är i mitt fall är väldigt konstig. Den får oxå bara använda sig av mellanslag (inga tabbar) när den gör inhopp, så att man kan kolla på koden i notepad. Har du något favoritprogram som klarar detta?

tack!

Dreamweaver, homesite...

Btw... -> http://www.webforum.nu/forumdisplay.php?s=&forumid=68 ;)

Eller ännu bättre:

http://www.webforum.nu/forumdisplay.php?s=&forumid=37 :)

oj oj, där ser man, ett forum skapat för denna typen av frågor. tack!

upptäckte att frontpage som jag använder mig av klarade att formatera allt utom <% tagar. Programmet hoppade bara över dem. Klarar de programmen du angivit att formatera även asp tagar?

Ingen aning, men HomeSite gillas av min sambo som även skriver asp så det skulle inte förvåna mig om det går i det programmet.

Den frågan ställer du annars bäst i det för sådana frågor avsedda forum :)

hehe, okay, jag byter :)

tack för hjälpen!

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

HomeSite är bra för ASP! :)
Även InterDev är trevligt... :)

By the way, vad är en state machine?

By the way, vad är en state machine?

Tillståndsmaskin.

Man delar upp händelser och tillstånd. Finns olika varianter på detta tema vad det gäller implementation och utförande... men i grunden är det Alan Turing's maskin.

Ex:
Om händelse A inträffar när tillstånd x är det aktuella tillståndet blir nästa tillstånd y. Men om händelse B inträffar blir nästa tillstånd kanske z. I sammanhanget med taggar så kan man tänka sig att man går in i ett tillstånd när en starttagg hittas och därmed indenterar ett steg. Om sluttagg hittas blir det ett steg tillbaka... bygger alltså på att man lagrar information och jämför tillstånd.

Begreppet ingår i den diskreta matematiken och automata teorin, samt är i vissa delar beräkningsbart. Reguljära uttryck, strängar m.m kan kalkyleras med delar av teorin och det är bl.a så som kompilatorer och parsers opererar.

http://www.netaxs.com/people/nerp/automata/intro0.html

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)