Vad betyder || i en formel? i en formel för "collision detection" såg jag detta: ||Q||C|| och det var ett litet sträck ovanför Q:et och C:et.
Matte
29 svar · 801 visningar · startad av Alpha II
Längden på vektorer (C & Q).
Hmm vektor? Tror jag vet vad det är men är inte riktigt säker om jag tror rätt. :OO
Vektor i rummet -> (1,2,3)
Vektor i planet -> (1,2)
Dotproduct är att man multiplicerar vektorernas respektive element och sen lägger ihop allt till ett värde. Crossproduct är en ny vektor som skapats av två vektorer genom en operation som jag inte kommer ihåg vad den hette ( ;)) och mina matteböcker är för tillfället nedpackade. Det finns gott om sidor om vektorer och där finner du säkert svar på dessa frågor.
Btw... theta är en grekisk symbol.
http://www.math.chalmers.se/cm/education/courses/0203/ala-a/ALA-a-linalg.pdf
Titta lite på t.ex sida 13. Men det mest ar bra att läsa. ;)
ok.. vektorer var precis vad jag trodde de var :)
Hmm.. vad används dotproduct till? Crosspruduct har jag för mig jag såg när jag försökte räkna ut normaler.
Men vad menar man med theta, så som dte är skriviet i formelmn jag länkade till.
Jo kryssprodukter kan användas till att hitta normaler. Dotprodukten ingår i olika formler. T.ex om man ska hitta en projektion (vinkelrät vektor mot en annan). Theta är en grekisk symbol och i din formel kunde det lika gärna stått "X".
Jag såg sida 13. Och inte förstog jag mer av det :(
Varför får jag inte läsa sånt här i skolan för :D
/red mitt 2000'e inlägg :e
Hur kan jag se till att en vektor aldrig blir längre än ett visst värde?
Jag har en rymdfärja/boll/cirkel som åker runt. Den har en rörelse vektor men problemet är att efter ett tag går det alldeles för fort. Så jag vill sätta en maxfart och sänka den med 1/40 per sekund. Hur ska jag göra det? Normalisera den och multiplicera den med 0,025? Men hur gör jag så att den aldig kan vara längre än ett visst värde?
Alpha II skrev:
a=(3,4,5)
b=(2,5,5)så är dot produkten = 2*4*5 + 2*5*5 = 90
rätt?
Nope.
3*2+4*5+5*5 = 51
ok
Alpha II skrev:
Men vad menar man med theta, så som dte är skriviet i formelmn jag länkade till.
Det är vinkeln mellan de två vektorerna. Vinklar brukar ofta betecknas med grekiska bokstäver; alfa, beta, gamma osv.
Formeln räknar ut skalärprodukten av de två vektorerna.
skalärpordukten=vinklarna mellan de två vektorerna?
Vad är dorpruduct bra för då? Varför använder man den? Varför just "dotproduct"?
Matte kan vara riktigt krångligt ju :( Men det är ganska kul :)
Alpha II skrev:
skalärpordukten=vinklarna mellan de två vektorerna?
Nej, inte riktigt... man använder vinkeln för att räkna ut skalärprodukten, vilken är ett tal och inte en ny vektor.
Kolla här:
http://home.tnv.mh.se/per-edstrom/interaktiv_matematik/2d/skalarprodukt1.html
Dot product är visst samma sak som skalärprodukt, fast på olika språk. :r
"theta" i det här fallet ska motsvara en vinkel, men det är fortfarande bara en symbol för det värdet som ska petas in där.
Om du ska göra en vektor till längden 1 är det bara att ta v/||v||... dvs (a,b,c)/sqrt(a^2+b^2+c^2). Kanske kan vara behjälpligt i ditt problem?
Något sånt jag har tänkt mig. Problemet just nu är mer med programmeringen... får massa accesvilolation fast jag inte vert varför :(