Har problem med grafiska skärmen. Har oengr.tpu och graph.tpu, men när jag ska köra något i den grafiska skärmen så blinkar det bara till bråkdelen av en sekund. Inget felmeddelande eller nåt.
Delay fungerar ej och dessutom funkar det inte att skriva typ stop:=readkey i slutet. Det hoppas över på nåt sätt.
:l
ptypeMedlem sedan juni 2002151 inlägg var nu iofs länge sedan man höll på med TP, men se till att tangentbordbufferten är tom innan du gör readkey (kommer inte ihåg hur man gör det).
Det går väl att sätta breakpoints i TP ?
plugin??
En polare sa nåt om en plugin... Han kom inte ihåg helt.
Jag kör förresten Windows ME. Nån som har en aning?
Eller vet nån annan programmering som passar nybörjare?
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg
programmersheaven.com skrev:
Free Pascal (aka FPK Pascal) is a 32 Bit pascal compiler. It is available for different processors (i386+ and 680x0) and operating systems (Linux, FreeBSD, DOS, Win32, OS/2, AmigaOS). The language syntax is semanticly compatible with TP 7.0, some extensions used by Delphi (classes, rtti, exceptions, ansistrings) are also supported. Furthermore Free Pascal supports function overloading and other such features. Sourcecode available on WEB-site.
Spana in: http://www.freepascal.org
Pascal är ett BRA programmeringsspråk för nybörjare. Det är skapat just därför! ...i utbildningssyfte, men används mkt flitigt idag i bl.a. Delphi där det utgör en mkt bra grund. Om jag inte minns fel så är det samme man som gjorde kompilatorn för Pascal hos Borland (Turbo Pascal och Delphi) som nu har gjort kompilatorn för Microsofts .Net Framework...
En bra nybörjarbok jag kan rekommendera är "Turbovägen till Pascal" av Lars Sandmark och Stefan Njord http://www.studentlitteratur.se
(samma författare har skrivit en bra nybörjarbok för Delphi)
Om du köper den boken så kan jag rekommendera allt i boken utom det som rör grafik (kap 6) ...för allt annat har du stor nytta av när du sen ska lära dig andra språk, om du ska göra det...
LYCKA TILL
/ Programmeringsstudent med Pascal som förstaspråk!