webForumDet fria alternativet

Python!

9 svar · 326 visningar · startad av trexter

trexterMedlem sedan mars 20021 424 inlägg

Jag fick med ett program att programmera Python i med min nya dator och jag måste säga att det verkar vara ett helt okay språk.

Vilka typer av program använder man det till? Jag vet att man kan göra bl.a. CGI-scripts med det men jag är inte intresserad av att använda det till "webbprogrammering".

Kan jag göra riktiga program i det, helt "stand alone", utan att blanda in andra språk?

Är Python ett bra förstaspråk? (Har "proggat" en del VBScript.)

:)

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Kanske inte hjälper så mycket, men jag vet att det finns en plugin till IIS:en, så du kan använda Pythonscript när du skriver asp. Någonstans att börja kanske i alla fall? :)

Red: Huops så det går om man missar ett inte. Du kan nog bortse från detta inlägg. ;)

Mvh

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Du kan skriva ett program utan att blanda in andra språk, ja. Jag har skrivit en liten irc-klient för linux i python. Det är ungefär det jag har gjort i python så jag kan väl inte så värst mycket. Hur som helst tycker jag det är ett trevligt språk att programmera i. Huruvivda det är bra som förstaspråk vill jag inte spekulera i.

Jag vet inte om jag förstått rätt, lika bra att fråga.
Det går alltså att kompilera python-kod och skapa exekverbara filer? Och det går i princip att göra allt man kan i t.ex. C++ i Python?

Korrektus?

Nej, jag kompilerade inte min irc-klient.

Gein skrev:

Nej, jag kompilerade inte min irc-klient.

Ok, men kan man göra exe-filer?

Det är inte jag rätt man att svara på ;)

pimmeMedlem sedan sep. 2001553 inlägg

python är ett interpreterande-språk. D.v.s. koden "kompileras" medan du kör (eller precis efter du startat programmet).

python är ett ganska bra språk att lära sig objekt-orienterad-programmering i har jag hört.

pimme skrev:

python är ett interpreterande-språk. D.v.s. koden "kompileras" medan du kör (eller precis efter du startat programmet).

python är ett ganska bra språk att lära sig objekt-orienterad-programmering i har jag hört.

Ok, men kan man göra exe-filer?

:e

Marcus EMedlem sedan maj 20021 294 inlägg

Efter lite sökning hittade jag detta: http://www.python.org/doc/FAQ.html#4.28

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb