webForumDet fria alternativet

Hur många programmeringsspråk finns det?

Programmering

59 svar · 1 881 visningar · startad av Theef · sida 3 av 3

Frågan, av Theef

Hej jag har hållit på med olika programmeringsspråk(bl a VisualBasic och C++) i ungefär ett år nu, Och jag undrar hur många programmeringsspråk finns det?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Brainfuck är vackert.

Medlem sedan sep. 2002100 inlägg

Tack för alla svar!
Jag visste att det fanns ganska många språk, Men inte SÅ många!
:stud

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

PeW skrev:

Med den logiken blir även ordbehandling i word -> programmering!

...nu får du nog förklara dig lite...

I t.ex. HTML måste du skriva t.ex. <table><hr><td>cell1</td></hr></table> för att få en simpel liten tabell mm, men i word, får du hela tiden det du ser, det vill inte jag kalla programmering, ser du skillnaden jag försöker visa?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

erciz skrev:

PeW skrev:

Med den logiken blir även ordbehandling i word -> programmering!

...nu får du nog förklara dig lite...

I t.ex. HTML måste du skriva t.ex. <table><hr><td>cell1</td></hr></table> för att få en simpel liten tabell mm, men i word, får du hela tiden det du ser, det vill inte jag kalla programmering, ser du skillnaden jag försöker visa?

Det finns ingen egentlig skillnad, i vart fall inte ur en programmeringsmässig tolkning. Varken HTML eller orbehandling i Word är per definition programmering. Programmering är att beskriva logik m.h.a instruktioner. HTML beskriver utseende.

Däremot är MS Word som produkt långt mer "programmeringsaktig" då den innehåller ett riktigt programmeringsspråk, VBA. Alltså går det att skriva applikationer som körs i Word. Att jämföra en produkt (Word) med en teknik (HTML) är således lite missvisande.

Håller inte riktigt med där....

Okej, logik är en stor del i programmering, men programmering behöver inte innehålla logik, det kan ju t.ex. vara beräkningar eller olika modifikationer, som att byta plats på nåra tecken i en sträng...

Att skriva i word kallar inte jag programmering, dock att programmera ett makro i VB till word skulle iaf jag vilja likan med att programmera ett javascript till HTML eller?

Så jag skulle vilja säga att ett HTML-dokument är mer programmering än ett Word-dokument.

...kan dock hålla med om att HTML mer beskriver formen än gör några funktioner, och därmed inte är programmering, men det beror ju på hur man definierar programmering....

Theef: ...klart det finns många språk, men det är nog mer intressant vilka som används i någon större grad idag... tror det finns många språk som mer eller mindre dör ut, medan vissa språk troligen består några decennier...

Okej, logik är en stor del i programmering, men programmering behöver inte innehålla logik, det kan ju t.ex. vara beräkningar eller olika modifikationer, som att byta plats på nåra tecken i en sträng...

Att utföra en beräkning och byta plats på tecken i en sträng är just exempel på logik. Ett HTML-dokument innehåller ingen logik och har inga flöden, det är endast en ritning som beskriver ett utseende.

Blanda inte in JavaScript i jämförelsen med HTML. JavaScript är ett programmeringsspråk som infogas i HTML, men det är inte HTML.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

erciz skrev:

ser du skillnaden jag försöker visa?

Nej.

Du kan lika gärna översätta ditt resonemang med att man i exempelvis dreamweaver placerar in tabeller med några knapptryckningar... precis som i word. Du kan även hårdkoda ett worddokument om du känner till dess formateringssyntax - precis som med html. Det kanske är ännu tydligare vid en jämförelse med LaTex vs xml

men programmering behöver inte innehålla logik

Visa den "programmering" som inte innehåller en gnutta logik ;)

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

sgtpepper skrev:

Att utföra en beräkning och byta plats på tecken i en sträng är just exempel på logik. Ett HTML-dokument innehåller ingen logik

Ett HTML-dokument innehåller viss logik och möjlighet till interaktiviet, nämligen att länkar byter färg när man klickar på dem och även när man för muser över dem.

Man brukar väl prata om "Turing-complete" programmeringsspråk. Dock vet jag inte exakt vad det innebär.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ett HTML-dokument innehåller viss logik och möjlighet till interaktiviet, nämligen att länkar byter färg när man klickar på dem och även när man för muser över dem.

Exempel kod på färgbyte vid mouseover? ;) :p

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Sang-drax skrev:

Att länkar byter färg vid klick eller mouseover har inget med HTML-standarden att göra. HTML handlar om att markera upp vad som ska vara brödtext, rubrik, etc. Sedan får andra program, som webbrowsers, göra vad de vill med den informationen. Kanske tex byta färg på klickade länkar.

Man brukar väl prata om "Turing-complete" programmeringsspråk. Dock vet jag inte exakt vad det innebär.

Ett turingkomplett system är ett system som har beräknings- och funktionell kapacitet nog att teoretiskt utföra samma operationer som en Turingsmaskin.

HTML är inte turingkomplett. HTML är inte ett programmeringsspråk per definition. Är det svårt att förstå?

erciz skrev:

...kan dock hålla med om att HTML mer beskriver formen än gör några funktioner, och därmed inte är programmering, men det beror ju på hur man definierar programmering....

Frågan har väl nu blivit hur programmering, programmeringsspråk och logik definieras? ...och en massa om turingmaskiner... vilket är ganska avancerat..?

Det känns som det har spårat ur från "Hur många programmeringsspråk finns det".

...

PS. Efter jul ska jag ta tag i Turingmaskiner mm, ska läsa Automatateori. (min lärara forskar på turingmaskiner)...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

erciz skrev:

erciz skrev:

Frågan har väl nu blivit hur programmering, programmeringsspråk och logik definieras?

Programmeringsspråk

Beskriver hur något ska göras.

Markup-språk (som tex HTML)

Märker upp information. Så att du vet att en viss text ska vara i fetstil. Eller att en annan text är en länk till en bild. Vad du sedan gör med kunskapen om att det ena är fetstil, och det andra är en bildlänk, det är upp till dig. Således ingen beskrivning av hur något görs.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

erciz skrev:

PS. Efter jul ska jag ta tag i Turingmaskiner mm, ska läsa Automatateori. (min lärara forskar på turingmaskiner)...

Jag kan bara säga en sak: Ha det så kul! Turingmaskiner är ultraskoj! §e

Medlem sedan maj 200221 inlägg

Programmerings språk finns det ju massor av. Tänk på alla små script språk som finns. mIRC har ett eget t.ex. Jag en kompilator för ett helt nytt språk på två veckor. volia. Så det finns många.

Logik behöver inte finnas i ett programmerings språk. Se på Malbolge t.ex. Så ologiskt att man nästan lyckats skriva hello world i det.

Logik behöver inte finnas i ett programmerings språk. Se på Malbolge t.ex. Så ologiskt att man nästan lyckats skriva hello world i det.

Det är skillnad på "logik" och att något är "logiskt".

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

1984 Standard ML

Ett år vi kunde klarat oss utan med andra ord... :x

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Svaret på frågan

... är i alla fall: Det kan man inte veta. Men det finns skitmånga. Fler än du vill lära dig. Det finns massa mer eller mindre knasiga tjommar som har utvecklat sina egna små språk som nästan ingen vet om dessutom ;)

Frågan om vilka 10-20 som är mest tillämpade i en viss miljö till en viss sorts sak är i så fall mer relevant. Det är faktiskt inte ens intressant vilket som är det mest använda tycker jag.

Mr. N. skrev:

1984 Standard ML

Ett år vi kunde klarat oss utan med andra ord...

...äh, det är ju klockrent, om man vill lära sig programmering...
...börjar faktiskt gilla det, efter några månaders programmering....

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)