webForumDet fria alternativet

Vilket ska man satsa på?

Programmering

27 svar · 903 visningar · startad av Mika3l · sida 2 av 2

Frågan, av Mika3l

Jag har en kompis som vill lära sig att programmera, men han har lite svårt att bestämma sig vad han ska satsa på, VB(6 eller .NET) eller någon form av C. Han har hållit på lite med VB förut men inte så mycket. Så nu några frågor: 1\. Vilket är bäst att satsa på om man vill kunna göra både spel och vanliga program för Windows? 2\. Om man ska satsa på t.ex VB, är det bäst att köra med VB6 eller VB.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Dom är ju minst 3-4 år gammla....

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

De flesta nya spel har stöd för både DirectX och OpenGL.

UT2003 är i allra högsta grad nytt...

Medlem sedan aug. 2001458 inlägg

Quake 3 Arena, Unreal Tournament 2003 är väl inte så gamla och Counter-Strike (Condition Zero) är inte släppt ännu. Visst är det så att de flesta spel som utvecklas på Windows-plattform använder funktionalitet ur DirectX eller som Phorpher säger stöder både DirectX och OpenGL.

Jag personligen tycker det är roligare att utforska vad som finns i DirectX, men skulle nog ändå säga att OpenGL är ett starkt alternativ om man börjar med spelutveckling.

Därför att de spel du pratar om bygger i grunden på en och samma 3D-motor, Quake... sen finns det ju andra spel än 3D-shooters också :)

Jag tycker i alla fall att DirectX är det mest kompletta paketet om man vill hålla på med spelutveckling.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Därför att de spel du pratar om bygger i grunden på en och samma 3D-motor, Quake...... sen finns det ju andra spel än 3D-shooters också

Unreal är knappast baserat på Quake, hur lyckades du komma till den häpnadsväckande slutsatsen?

Vad menar du med att det finns andra spel än 3D-shooters? Det är det nog ingen som tvivlar på, dock är just FPS-spelen de tillämpningar där 3D-motorerna får jobba absolut hårdast.

Nu tycker jag diskussionen har spårat ur lite men i alla fall... Det finns olika typer av simulatorer som är 3D, strategispel som är 3D, platformsspel som är 3D, sportspel som är 3D etc. De enda som jag sett som stöder OpenGL är just Quake klonerna.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

UT2K3 är ingen Quake klon...

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Jag tycker att C++ är mycket bättre än C för att göra spel.
C saknar alldeles för mycket finesser, såsom klassarv och virtuella funktioner, vilket är mycket användbart när man gör spel.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)