SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Är det många här på wF som sysslar med det? Mest tänker jag på programmering för mobiltelefoner då, men Palm-programmerare är ju också välkomna att svara på frågan: Vad programmerar ni i för språk och med vad för verktyg?
Jag själv suktar efter en P800, har just köpt två böcker om J2ME och fifflar runt på Ericsson MobilityWorld för att kunna göra min telefon alldeles unik. Så jag skulle bli superglad med lite vägledning kring programmeringen mot mobila enheter och gärna Ericsson-telefoner ( Stoffe-2k kanske vet någon hemlis? ). Länkar, tankar, erfarenheter, etc. Kasta det på mig. :)
Kan inte påstå att jag håller på med sånt, men jag vet folk på Sony-Ericsson som känner sig både imponerade och oroade av den Microsoft smartphone som Orange lanserade i veckan (http://www.microsoft.com/mobile/smartphone/hardware/default.asp). Det finns ett SDK att ladda hem till den. Desvärre verkar det ganska svårt att få tag på telefonen i Sverige än på ett tag. Recensionerna har endast varit positiva såvitt jag sett.
Jag själv suktar efter en P800, har just köpt två böcker om J2ME och fifflar runt på Ericsson MobilityWorld för att kunna göra min telefon alldeles unik.
Jo, den är fin. Jag har inte själv pysslat med den men jag har kikat lite på den och känner till ett par projekt som körs på P800. Skulle inte heller banga att få en snart :).
developer: snyggt flamebait. Det känns jobbigt att Java totaläger mobilmarknaden va? Jag förstår dig, men det känns nog bättre när du sitter med din Microsoftmobil. :OO
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg utvecklaren> Den verkade rätt så najs, men chansen att jag köper en mobiltelefon från Microsoft är ytterst liten. Kostar telefonen under en röding skulle jag kanske överväga att köpa. ;)
schassen> Är det H-stämplade projekt, eller finns de att få tillgång till på nätet? :)
sgtpepper skrev:
developer: snyggt flamebait. Det känns jobbigt att Java totaläger mobilmarknaden va? Jag förstår dig, men det känns nog bättre när du sitter med din Microsoftmobil. :OO
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig så, det var inte alls meningen. Jag tycker det är bra att det öppnas möjligheter för ISV:er att skriva applikationer för telefoner, oavsett tillverkare och om det sker med Java, C++, VB eller något annat.
Är det H-stämplade projekt, eller finns de att få tillgång till på nätet?
Jag vet faktiskt inte, men jag antar det , det är alltid så mycket hysch-hysch :). Jag ska kolla upp det :).
Det som jag tycker är intressant rent generellt är att de nya telefonerna börjar komma med ordentliga färgskärmar och inbyggd kamera. Det gär det väldigt attraktivt för företag att utrusta sina tekniker, säljare etc. på fältet med en telefon där dom både kan ta emot och godkänna arbetsorder samt även dokumentera arbetet med kameran.
Tidigare var ju t.ex tekniker tvugna att åka in till kontoret och hämta arbetsordrar, nu kan dom interagera med företsgsystemen direkt utan omvägar.
Field Force Automation eller FFA som det så fint kallas är ballt för det förenar både det häftiga med nya prylar med ett existerande behov, det är inte ett skapat behov på samma sätt som många andra tillämpningar :).
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Någon som vet var man hittar API dokumentationen till J2ME?? Har letat som en galning på deras sida men hittar ingen som liknar den som finns för J2EE och J2SE.
EDIT: Hittade den, den följer med när man laddar ner det :r
/Viktor