webForumDet fria alternativet

Val av programmeringsspråk

19 svar · 814 visningar · startad av prls

prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg

Hej på Er alla...
vet att frågan har varit upp förut, men dristar mig ändå att starta en nya tråd:

Har tänkt mig att göra små program/applikationer för sjukvården. Undrar därför i vilket språk jag skall/bör skriva de i.
Mina "krav" är följande:

• plattformoberoende ( i princip skall de kunna användas i win NT och palmOS miljö, i enstaka fall även Mac)
  • snabba ( applikationerna skall kunna göra snabba, men enkla beräkningar)
  • möjlighet till databaskoppling (Excel, Access, SQL, DB2)
  • användarvänliga
  • snygga rapporter, eventuellt med koppling till Word eller Excel

Som sagt vilket språk ? pros och contra
För övrigt önskar jag er en trevlig helg

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Inte för att jag är världens mest insatta person i generell programmering men jag tänkte direkt "Java"
Det är plattformsoberoende, till en viss nivå av vad jag hört.
Enkla beräkningar går snabbt.

Jag tror på det, men jag vet som sagt inte exakt hur plattformsoberoende det verkligen är.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Java är det enda som jag kan tänka mig klarar av allt det där, men jag vet inte om det finnns någon JVM för Palm.
Om det bara var för Windows som du skulle köra skulle jag direkt rekomendera Visual Basic (6.0), där får du snabba resultat och det är perfekt för små program.

/Viktor

PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg

C# kan vara en bra kandidat.
» http://msdn.microsoft.com/vcsharp/

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag tror att du bör tänka om!
Skriv små snabba enkla program i Delphi för Windows och Linux.
Använd dbExpress som koppling. VB är inte lätt att flytta!
Skriv ner dina program ordentligt (dokumentera flödet) så att de enkelt går att översätta till Palm osv.
Man måste nog tänka på plattformen när man gör gränssnittet, logiken kan sedan vara densamma under skalet.

Jag hör (dvs läser) det ni skriver, men vad säger ni om C/C++? Jag vet att det är gångbart i palm-miljö...

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Ett jättbra val när du vet vart du ska.
Kombinera med ett RAD verktyg. Få respons och gör sedan grejorna i C++.
Helt rätt.

Tack för alla svar :bire

Lasp:

Ett jättbra val när du vet vart du ska.

menar Du med ovanstående att när man vet vad programmet skall utföra?

Kombinera med ett RAD verktyg.

kan du rekomendera ett (eller ett par)?

... och gör sedan grejorna i C++.

iof har jag tänkt börja i C

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

För att köra proggen på olika plattformar är ändå inte C/C++ att föredra. Såvida du inte kompilerar olika versioner...

Java är helt klart det mest vettiga för såpass olika miljöer som PC-MAC-PALM (nån JVM för Palm måste det ju finnas, annars är det bara att porta en egen ;) )

*Java är alls så svårt att komma in i om man har lite hum om C++ och OOP och det är snabbt, smidigt och framför allt effektivt att utveckla sina portabla program i*

Så ni tycker att jag skall satsa på Java istället för C/C++?

- vilka fördelar har java jämfört med C/C++?

Från början har jag tänkt att satsa på VB men efter att ha läst på webForum har jag insett att jag bör satsa på annat språk...

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Varför inte använda VB? Det är inte platforms oberoende men om du är ny med programering och bara ska göra små hjälp program som inte ska ta allt för lång tid att göra så är VB att föredra framför båda C++ och Java.

/Viktor

Varför inte använda VB?

För att som skrivet ni på weForum verkar ha "dissat" VB

Det är inte platforms oberoende men om du är ny med programering och bara ska göra små hjälp program som inte ska ta allt för lång tid att göra så är VB att föredra framför båda C++ och Java.

Visserligen är jag ny till programemringens underbara värld (basic på 70-talet, sedan lite VBA för Excel), MEN

**- vill lära mig "riktig" programmering

• inte bara göra små hjälpprogram**
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

När det gäller krossplattformsutveckling, så finns flera möjligheter. Vill du ha robust kompilerad kod, så är C/C++ att föredra. Det finns flera verktyg för att "porta" koden dvs. du skriver koden en gång, och programvara tar hand om de förändringar som behövs och kompilerar sedan till olika program.

Windows - Mac är inga problem, det är Palm som jag är osäker och funderar över.

Kika på Qt 3, Trolltech, portar mellan Windows - Unix - Linux - Mac OS X. https://www.trolltech.com

Appforge för Palm, via VB (ej Mac ) https://www.AppForge.com

Det finns som sagt ett antal portningsverktyg, men det är inga billiga grejer, så du kan behöva göra en kalkyl över antal presumtiva kunder per operativsystem, för att räkna ut om det lönar sig.

Hejhopp..
Toonster: som den nybörjare jag är måste jag fråga vad

Vill du ha robust kompilerad kod, så är C/C++ att föredra.....

du menar med ovanstående citat?

...det är Palm som jag är osäker och funderar över.

du behöver inte fundera så mycket över detta, för palmOS föredrar C. Detta aär anledningen till att jag började kika på det språket.
Men sedna blev jag osäker när det började pratas om java..

Jo, om du vill ha direkt körbar kod som inte är beroende av ytterligare programvara som tolkar och kör kod. Det jag menar här är JVM, Java Virtual Machine, som interpreterar (läser igenom din Java kod) och exekverar den.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det kommer säkerligen bli svårt att porta koden rakt av utan massivt arbete, så det jag skulle föreslå är att skriva Palm-applikationen i C och WinNT-applikationen i valfritt språk (det finns ju en hel del att välja på NT :)).

Du måste ju ändå ha två olika användargränssnitt och säkerligen kommer Palm-versionen inte innehålla samma mängd funktioner som WinNT-versionen så vinsten av att försöka porta en applikation skriver för NT till Palm blir rätt liten.

Eftersom din Palmapplikation skall prata databaser så kan det vara intressant att kika på DB2 Everyplace, det är en liten RDBMS för bl.a PalmOS. Du installerar denna lilla minidatabas på din Palm och kan sedan köra SQL mot den från din applikation. Denna databas kan sedan synkroniseras mot en "riktig" DB2-databas när uppkoppling finns så att båda databaserna är synkade, väldigt trevligt.

Jag gjorde ett litet testprojekt med DB2 Everyplace på Palm där Palmapplikationen skrevs i C och NT/Mac/Unix-versionerna skrevs i Java. Utbytet av data skedde via databasen så det spelade ingen roll vilket språk jag använde, kunde lika gärna varit C/C++, eller Delphi/VB på desktop-sidan om applikationen endast skulle köras på WinNT.

Till DB2 Everyplace medföljer en RAD-utvecklingsmiljö för att snabbt skapa Palmapplikationer som jobbar mot databasen, den funkar faktiskt riktigt bra och gör det mesta kodningsjobbet åt en, oftast handlar ju Palm-applikationer om lite enklare jobb typ inmatning/sökning av data etc. Utvecklingsverktyget producerar C-kod som man sedan själv kan jobba vidare med om det är någon specialfunktionalitet man vill lägga till.

Håller i stort med Sgtpepper. Det är Palm som strular till det. Är det bara NT och Palm, så är Appforge (VB) enklast och snabbast att utveckla i, och troligtvis det smartaste valet. Man utgår från samma projekt, och ändrar bara GUI't. Gjort på en förmiddag.. ;)

Det är Mac som virrar till det, i kombination med Palm.

Jag kan dock inte rekommendera olika utvecklingsplattformar och språk, om det inte är den absolut sista utvägen. Det blir mycket, mycket extra jobb. Inte minst om det ska vara ett fullskaligt projekt, med dokumentation och kvalitetssäkring.

Är det mer en "hobby" produkt kan du ju iof. göra som du vill...

Kan ett webbgränssnitt vara något?

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Eftersom VB6 finns på procentuellt minst antal plattformar och dessutom ska läggas ner så är det ditt absolut sämsta alternativ. C# och Dotnet-miljön finns, precis som VB, enbart till en enda plattform för närvarande. C/C++ finns för alla plattformar du nämnt, men eftersom alla system använder sig av olika metoder för att visa gränssnitt så gräver du en djup grop med smält bly i botten åt dig själv.

Det enda seriösa alternativen för utveckling som är riktad mot så många plattformar som möjligt blir alltså Java.

Håller ej med Chainsaw.
VB6 levererar ju trots allt kompilerad kod, så den kan köras på alla PC med Windows. Med Appforge så funkar VB koden i Palm.

Med C/C++ så är Trolltech's lösning en väg, fast då mellan NT -> Mac. Där är gränssnittet ointressant, för portningen sker till standard plattforms GUI, så där är det inga problem.

Däremot Java är ett litet problem, speciellt om man ska se till att alla användare måste installera en JVM (installationsprogram skrivet i C/C++, hint... hint...). Visst, plattformsoberoende, men bara på datorer med JVM installerat, dvs. inte många.

Iof. Java kan vara en lösning. Men då får man kompromissa med systemfunktionerna.

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Ett alternativ som inte nämnts här men som kanske kan vara intressant det är att göra webb-baserade lösningar.
Implementera lösningen på en server och låt de olika datormiljöerna endast vara klienter via en webbläsare.

Har du en miljö där alla alltid är uppkopplade till ett intranet/internet så är detta ett enkelt alternativ då det innebär att man i princip är oberoende av vilken klient som används.

Detta kräver även att man har tillgång till en dator som kan vara server.

Även i detta fallet kan Java vara intressant. För avancerade webblösningar så är Java idag populärt val då det är lätt att flytta mellan olika server-miljöer.

Oavsett vilket alternativ du väljer så kommer du finna att Java är ett bra språk att välja.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)