webForumDet fria alternativet

Stänga en BAT-fil i WIN NT 4

Programmering

4 svar · 358 visningar · startad av jim

Medlem sedan dec. 200029 inlägg
Frågan#1

Hej! Någon som vet hur man får en BAT-fil att stängas ner efter att den körts? I win 98 är det ju bara att göra en genväg till den och kryssa i "stäng efter avslut", eller liknande. Skulle vilja göra samma sak i NT 4, men hittar inget kommando.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Testa att döpa filen till .cmd istället för .bat

Den fungerar på samma sätt oavsett om den heter .cmd eller .bat.
Kanske läge att förklara lite mer ingående vad jag vill göra. Jag har skrivit en .bat-fil som kopierar över lite .ini filer till en programmapp och sen kör programmet. Det jag vill ska hända är att själva bat/cmd-rutan stängs så fort den har körts. I win 98 gör jag bara så att jag gör en genväg till .bat-filen och sedan klickar i en ruta som säger typ "stäng efter avslut", i egenskaper för genvägen. Den här funktionen hittar jag inte i Win NT, så det jag undrar är om det går att lösa på något annat sätt.
Har försökt att bara avsluta .bat filen med exit, men det funkar inte.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Gjorde presic den här på NT4 workstation, lisatafiler.cmd och den stängde ner "dos"-fönstret när den var färdig. hur ser scriptet ut som du kör?

@echo off

echo * Gör en lista på datorns alla mappar * > lista.txt
tree /f >> lista.txt

echo * färdig * >> lista.txt

Hur startar du programet efter du kopierat filerna ? med start "program" eller?

Tack! Jag var bara lite knäpp! Det räckte med att starta programmet med START å så programmet. Jag hade bara skrivit in sökvägen till exe-filen.
Tack igen!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)