Jag hade tänkt att börja med c++, c eller visul basic... Jag vet inte vilket som är enklast och vad som jag kommer ha mest nytta av... Någon som har ett förslag om vad jag ska börja med? Och om, finns det någon bra bok om det programmeringsspråket som är att rekomendera?
mvh
martin
puhbjörnMedlem sedan juni 2001370 inlägg VB är nog det lättaste språket att börja med eftersom C/C++ enligt mig är mer komplicerat. Fast jag hade inga problem med C/C++ som mitt första språk så jag vet inte. Vilket språk du kommer ha mest nytta av beror nog på vad du har tänkt göra för något.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Du skall börja med något där du kan få handledning.
Kompis nära eller på nätet.
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Med tanke på att Visual Basic snart är ett dött språk (VB6 slutas snart att supportas, VB7 kallas av Basic-kodare "Visual Fred") så rekommenderar jag helt klart inte det. I övrigt så är frågan helt öppen. Python, C++, Java eller C# är fyra språk. Vill du snabbt komma igång och göra saker så är C++ inte ett bra alternativ.
Om du lär dej C++ så kan du alla språk i princip :)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Eftersom det var en allmän fråga om programmeringsspråk snarare än en c++ - fråga så flyttade jag tråden hit.
PeW
Moderator i C++ forumet
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Om du är en novis inom programmering ö.h.t skulle jag snarare rekommendera C eller Java som första språk :)
Om du lär dej C++ så kan du alla språk i princip
Tyvärr så är det ganska många som lär sig designen på fel sätt och kommer helt fel in i OOP-världen om de tar den "långa" vägen genom C++ som första språk. Men det är ju rätt att det finns en hel del C-lika språk och därigenom blir det lättare att konvertera till dessa om man lärt sig C/C++ först.
Chainsaw skrev:
Med tanke på att Visual Basic snart är ett dött språk...
Chainsaw, jag håller helt med dig om att det inte är rätt att börja med VB6. Dock tror jag inte det försvinner "snart". Det används väldigt mycket ute hos företagen, och Microsoft kommer ha support för det länge till, se http://msdn.microsoft.com/vbasic/support/vb6.asp
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Dom har kvar support en stund, ja. Fast det sker ingen nyutveckling, bara buggfixar släpps. Man kan lugnt säga att det är en återvändsgränd. Medans alla coola kids kompilerar om sina program för att stödja den senaste 128-bitars processorn, så kan man som VB6-programmerare bara be sina kompisar hålla käften och stoppa upp sina avancerade språk och kompilatorer någonstans.
VB7 är inte heller något att satsa på direkt. Trots allt så är det bara C# fast med en lite larvigare syntax. Om man lär sig C# så har man aningen lättare att begripa sig på C, C++ och Java när man väl vill lära sig något nytt. Dessutom slipper man alla inkonsekventa VB-saker som har fått mer än alla VB-programmerare att klia sig i huvudet och fråga vad Microsoft egentligen har rökt för manualer.
Kan även nämna att jag arbetat med VB1, VB3, VB4 och VB6 under mina år som programmerare. Dessutom är jag en av dom få dom arbetat med VB för DOS. Man kan lugnt säga att jag lärt mig hata allt som Basic står för.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Får man kanske föreslå en titt på Delphi.
Ett bildspråk med stöd för många visuella grejor och ett rakt språk som kommer från Pascal.
Pascal var ju tänkt som ett undervisningsspråk
Delphi är gratis att komma igång med och det finns bra forum för det också.
Här kan man växa mycket.
BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg
Chainsaw, jag håller helt med dig om att det inte är rätt att börja med VB6. Dock tror jag inte det försvinner "snart". Det används väldigt mycket ute hos företagen, och Microsoft kommer ha support för det länge till, se http://msdn.microsoft.com/vbasic/support/vb6.asp
VB6 marknadsförs inte längre av Microsoft och går inte längre att köpa över disk i USA. Vi har gjort an applikation som bygger på VB6 och vi har fått ett specialavtal med Microsoft som möjliggör att kunder till oss kommer att få tag på VB6.
jtMedlem sedan juni 2000350 inlägg Verkar ju inte så smart att börja med VB6. Men MS verkar ha någon typ av Nedgraderings möjlighet om man behöver en äldre version av VB.
Downgrade Information
http://msdn.microsoft.com/vbasic/productinfo/previous/downgrade.asp
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Visual Basic är jättebra att börja med, och går alldeles utmärkt att omforma/importera i VB.Net
Program skapade i Visual Basic är inte alls "bortkastade".
Ska man lära sig programmera, så tycker jag att man kan bortse från det komersiellt gångbara, bara man kommer igång och får grepp om programmering. Visual Basic är ju både enkelt och ganska lättfattligt för en nybörjare.
Sen kan man när man vill ta steget "uppåt"