webForumDet fria alternativet

Hur skapa en sån här fil?

Programmering

7 svar · 538 visningar · startad av Joakim

Medlem sedan dec. 199982 inlägg
Frågan#1

Hej!

Sitter här o klurar på en liten grej.
Jag använder en relämodul på parallellporten för att styra saker och ting. Till denna modul medföljer programvara. Programvaran finns inte på svenska men jag skulle gärna vilja att den gjorde det.

I katalogen med programmet finns ett antal filer. För varje språk finns en fil som heter "språk.lng" t.ex. "deutsh.lng". lng-filerna är inte i klartext men kan läsas i t.ex. ultraedit. I katalogen finns också "språk.rc" t.ex. deutsh.rc, i dessa filer finns alla text i programmet i klartext. Alla knappar, texter, menyer osv finns här.

I katalogen finns också en fil som antagligen glömts av den som gjort programmet "english.bat" som ser ut så här:

brcc32.exe english.rc
dcc32.exe english.dpr

Detta får mig att tro att .rc filerna är "original" till .lng filerna och om jag hittade programmet som gjort dessa (brcc32.exe, inbillar mig att detta är delphi? kan vara helt fel ute dock..) så skulle jag kunna översätta programmet väldans lätt.

I den meny i programmet där man väljer språk visas .lng filerna fast utan filtilläg. Dessa läses också in när jag väljer språk. Går jag till katalogen och ändrar english.lng till swahili.lng så byts också english till swahili i listan.

Känns som jag sluddrar lite, men alla filerna jag pratat om finns på:
http://atlantis.stereo.se/klurigt/

Om någon kunde hjälpa mig med detta medföljer att jag dyrkar denna människa till tidens ände ;)

// Joakim

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

programmen finns med i delphi
dcc32.exe tror jag är kompilatorn och brcc32.exe kompilerar rc-filer till res-filer om jag inte har fel.

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg
Medlem sedan aug. 2000234 inlägg

brcc32.exe är Borland Resource Compiler. Med den kompilerar man rc filer till res filer, som du sedan kan länka in direkt i EXE:en eller i en DLL (eller kanske en lng fil?). Man kan i stort sätt länka in vad som helst i en DLL (eller EXE).

För att länka in en .res fil i en DLL så skapar man en ny DLL (File | New | DLL) och sparar projektet som nått snyggt, t.ex myRes.dpr.

library myRes;
{$R myRes.res} // länkar in myRes.res filen i DLLen
begin
end.

Så var det med det... dcc32.exe är Delphi (pascal) kompilatorn.
Du har inte .dpr filen?

Tack folk!

Börjar greppa tror jag =)

Hittade faktiskt .dpr-filen. ligger även den på
http://atlantis.stereo.se/klurigt/

Kan jag skaffa delphiverktyget gratis? fungerar det under Win XP? Kan någon sammanfatta vägen från svenska.res till svenska.lng

Dyrkandet går helt klart på uppvärmning nu =)

Måste påpeka att jag aldrig skrivit en rad delphi/pascal i hela mitt liv =)

Medlem sedan aug. 2000234 inlägg

Det finns en trial (30-dagars) version av Delphi att ladda hem från www.borland.com och den fungerar under Windows XP.

Vägen från svenska.rc till svenska.lng är jag inte säker på... Men om du kollar english.rc som du hade så finns det i den en tabell med strängar (stringtable).

När raden brcc32.exe english.rc körs i bat-filen skapas en english.res fil. Det är en resursfil som kan länkas in i någon annan fil (känns som om jag upprepar mig...). Filen english.dpr (som man skulle kunna säja är den 'första' filen i ett delpi projekt) innehåller snarlik kod som den jag visade i ett tidigare inlägg och skapar en DLL. Hur den sen blir .lng filen... ja du... det vet jag inte. Har du .pas filer oxå? Kolla i dem i sånna fall...

Att du inte hade skrivit någon pascal förr gör det så klart inte enklare, men har du programmerat i något annat språk, som VB eller C++ så fattar du nog det mesta. Annars är det väl bara att posta lite kod för förklaring.
:)

Finns inga .pas filer

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)