Hur förklarar man ordet algoritm på bästa/enklaste sätt, och vad innebär det i programmeringssammanhang?:OO
Algoritm
12 svar · 604 visningar · startad av Choronzon
Jag skulle vilja säga att det är ett sätt att göra någonting på.
En föreläsare jag hade sade att det var ett "recept".
Så jag behöver alltså inte ens veta vilket programmeringsspråk som kommer användas i ett ev. projekt när algoritmen för projektet fastställs?
Precis. Algoritmen för att laga mat skulle kunna vara:
1. Köp råvaror (djupfryst pizza)
2. Värm upp ugnen
3. Ta ut pizzan ur förpackningen
4. Stoppa in pizzan i ugnen
5. Gör något annat i 10-15 minuter
6. Ta ut pizzan
7. Stäng av ugnen
8. Ät pizzan
Detta kan du nu omvandla till vilket programmeringsspråk som helst. Ja, även assembler om du är pervers nog.
Skulle kalla det för en matematisk operation. En algoritm är ju en beräknande "instans", och inte någon typ av programflöde...
/T
Håller med Toonster :)
Algoritmer läggs upp i programspråkets funktioner/metoder/procedurer för att bryta ned problem, beräkna eller baka en kaka - typ. Man brukar skriva algoritmer i generella ordalag som...
MAKE_THE_CAKE() : cookie
1: slime <- milk + sugar
2: owen <- 200
3: cake <- INSERT(slime,owen)
4: return cake
Men algoritm != logaritm?
True? :q
Jag skulle beskriva en algoritm som "en matematisk beskrivning", "ett verktyg" eller "ett antal steg" för att lösa ett beräkningsbart problem som tar visst in-data och resulterar i visst ut-data. Men det är inte en komplett beskrivning; det tillkommer även att:
- algoritmen är en otvetydig beskrivning av problemts lösning, dvs det blir alltid samma resultat för ett visst indata. Algoritmen har inga oklara steg och det finns ingen slump i lösningen.
- lösningen sker i ett bestämt antal steg för det givna indatat.
Jag tycker att Chainsaw och Toonster har precis lika rätt. Att Chainsaw beskriver matlagning istället för sortering av strängar eller faktorisering av tal är bara ett mer lättsamt exempel på algoritm.
Jo, algoritm och logaritm är helt olika saker.
algoritm Ordet är bildat av det grekiska arithmos, som betyder tal, och namnet på en muslimsk matematiker, al-Khwarizmi. En algoritm är en entydig beskrivning av handlingsregler som arbetar stegvis och oftast upprepar samma procedur. Exempel är de vanliga algoritmerna för det fyra enkla räknesätten och algoritmen för beräkning av kvadratroten ur ett tal. Ett exempel på en mer komplicerad algoritm är Euklides algoritm för bestäming av största gemensamma delaren till två tal.
Ur "Matematiklexikon ©Wahlström & Widstrands 1991, tryckt av Scandbook 1994"
Chainsaw skrev:
Precis. Algoritmen för att laga mat skulle kunna vara:
1. Köp råvaror (djupfryst pizza)
2. Värm upp ugnen
3. Ta ut pizzan ur förpackningen
4. Stoppa in pizzan i ugnen
5. Gör något annat i 10-15 minuter
6. Ta ut pizzan
7. Stäng av ugnen
8. Ät pizzan
Jag har lite svårt att förstå hur man egentligen ska uttrycka sig och skriva en algoritm, i programspråket :l
Av det ovanstående algoritm, som Chainsaw skrev ner, blev jag tydligen inte smartare av :stud ??! så skulle nå´n vänlig programmerar-själ skänka mig en stegvis algoritm, som konstruerar en viss lösning, från VB-språket.
MVH
/Cheezes - nattvandrar...
Fast en algoritm säger inget om själva implementationen (hur man löser problemet). "Pizza-algoritmen" borde vara nått i stil med :
1. Skaffa en djupfryst pizza.
2. Avlägsna onödigt material runt pizzan
3. Upphetta pizzan på nått sätt
4. Mät tiden 10 minuter
5. Då tiden (4) förflutit, ät pizzan
Beatbox skrev:
Fast en algoritm säger inget om själva implementationen (hur man löser problemet). "Pizza-algoritmen" borde vara nått i stil med :
1. Skaffa en djupfryst pizza.
2. Avlägsna onödigt material runt pizzan
3. Upphetta pizzan på nått sätt
4. Mät tiden 10 minuter
5. Då tiden (4) förflutit, ät pizzan
Ännu en till Pizza-budbärare :e jo, man tackar för det Beatbox men då fattas det bara en Guinness på detta...
1. Handla in ett sexpack Guinness.
2. Ta ut en av flaskorna från ölpacket.
3. Hitta ett material att öppna flaskan.
4. Häll upp ölet i ett rundat och fint glas.
5. Då det skummat färdig, drick!!
:birp
...och nästa steg är att översätta algoritmen till källkod i VB:n §jr
MVH
/Cheezes - med två pizzor i ena handen och en Guinness i den andra...