webForumDet fria alternativet

Programmera en mp3spelare

5 svar · 345 visningar · startad av trexter.com

trexter.comMedlem sedan apr. 20021 203 inlägg

Hej!
Jag ska (troligtvis) få en Mp3Spelare när jag fyller år och jag undrar vad som gäller. Går det att programmera om den lite så att man kan få några nya funktioner? I så fall, hur gör man?

... har hört lite om id3-taggar och allt det där men har aldrig hunnnit sätta mig in i det.

Någon som har någon erfarenhet, kunskap, länk, artikel, någonting? Snälla, posta! Det skulle verkligen vara soft om man kunde FLASHA med en Mp3Spelare som man själv moddat lite!

:h

:)

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det beror helt på vad du menar med mp3-spelare. Jag antar att du menar en bärbar liten manick, typ walkman?

Allt går ju att modifiera men det finns inget standardiserat gränssnitt att programmera om alla olika typer av bärbara mp3-spelare, det handlar nog mer om att sätta sig framför arbetsbänken med lödkolv, skruvmejsjar, eprom-brännare och liknande och verkligen ha stenkoll på hur manicken fungerar för att kunna modifiera den.

id3-taggar är inget mer komplicerat än ett tilläg på mp3-filen där ett antal fält finns specifierade för metadata om låten, t.ex artist, genre, årtal etc. De flesta bärbara mp3-spelare kan läsa id3-taggen och använda informationen i spellistor etc.

Hmm.. jag ska skaffa en Diva 160MB och tänker INTE sätta mig med lödkolvar och grejer! Går det inte att göra något skoj med den ändå? Typ att man kan klicka på en knapp för att se vilken som är nästa låt eller så...

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag vet inte riktigt hur du menar, att se vilken nästa låt är finns nog redan inbyggt. Om du vill förändra spelarens funktion så måste du uppdatera spelarens styrprogram som du själv modifierat genom att installera den som en så kallad firmware och det är antagligen inte helt enkelt...

Hmm, jaja, då får det vara så då. Jag får väl skaffa en mp3spelare med extra många funktioner istället. Men tack för svaren!

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

iPod är poppis bland folk som vill hacka sina egna grejor.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)