SanttoMedlem sedan aug. 200022 inlägg Hej!
Jag undrar ifall det är någon som är haj på API-programmering och kan hjälpa mig lite? Jag håller på att lära mig att skapa "små" delphiprogam mha API.
Det jag undrar är hur man ska gå tillväga för att t ex kunna trycka på en knapp i detta program så att t ex ett nytt fönster öppnas? Är jag ute rätt i mina tankegångar om man behöver ha ngn form av loop som känner av skickade meddelanden (i detta fall att man t ex tryckt på en knapp)?
Är nybörjare på detta med API-programmering!
Tacksam för svar!
.Santto
BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg En rekommendation från Microsoft är att överge API- programmering om du ska hålla på med UI-saker. På ett par års sikt så ska dom skrita hela det konceptet och ersätta det med Winforms.
jtMedlem sedan juni 2000326 inlägg Raw API Programming When Size and Speed Are Paramount: http://www.delphi-resource.com/articles/raw_api.shtml
Bifogar även ett exempel.
SanttoMedlem sedan aug. 200022 inlägg Tack jt för ditt svar. Har läst igenom artikeln du hänvisade till (intressant). Dock så uppfyllde dess innehåll inte mina önskemål (svar på min/-a frågor).
Vet du (eller någon annan) ifall det finns något skrivet som mer ingående beskriver hur man t ex dölja en knapp med hjälp av api, lägga till en egen programikon i titelraden och liknande detaljer...?
Jag ska ta och kika lite mer i win32 hjälpen som finns bifogad delphi och se ifall det finns svar på mina frågor där.
.Santto
jtMedlem sedan juni 2000326 inlägg Tittade du på den bifogade filen??
Döper du om den till exempel.dpr och öppnar den i delphi och kompilerar så har du ett program som svarar på frågan om hur man fångar en knapp tryckning och din fundering om en loop. Tittar du närmare på koden kan du nog även hitta svaret på "programicon i titelraden", ett litet tips titta efter LoadIcon.
SanttoMedlem sedan aug. 200022 inlägg Jag har som snabbast tittat på koden. Men av det jag sett så är det "bara" ett grundläggande
exempel på hur man skriver API. Var kan jag hitta mer detaljerad information? Man kanske kan hitta
en del svar i win32 hjälpen! Har ej hunnit kolla på detta än.
jtMedlem sedan juni 2000326 inlägg
Santto skrev:
Jag har som snabbast tittat på koden. Men av det jag sett så är det "bara" ett grundläggande
exempel .
Du har ju ställt ganska grundläggande frågor(tex hur trycker man på en knapp, hur ändrar man ikon) och då borde det väl passa med ett exempel som svarar på dina frågor eller hur.
En Delphi bok som bara tarupp windows Api är "The Tomes of Delphi3 Win32 Core API". Du lär hitta Api dokumentationen hos MS (http://msdn.microsoft.com/library/)