webForumDet fria alternativet

MySQL-databaser i Delphi - går det?

15 svar · 842 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Går det bra att använda MySQL-databaser i program utvecklade med Delphi? :)

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nu kan inte jag ett jota om Delphi, men i nästintill alla andra programmeringsspråk så finns det tredjepartstillverkare av drivrutiner - vilket det säkert finns för Delphi också. Kör du Windows så borde du annars kunna skapa en databaskälla ( ODBC ), och kunna koppla mot den.

MinOrkMedlem sedan aug. 2000234 inlägg

Ja, det fungerar både i Delphi och i Kylix att använda MySQL.

OK, tack för hjälpen, nu en följdfråga:

Det är så att jag tänkt att göra ett program i Delphi som ska använda en databas, tänker sedan bränna programmet på CD och ge till några kompisar alt. att de får ladda ner det. Vad ska jag använda för databas för att det ska bli enkelt att köra även på andra datorer, hur rekommendarar ni att jag löser det? ...blir ju rätt krågligt med ODBC på andra datorer va?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Hur har det gått med detta projekt?
Kom du i mål
Nyfiken på resultatet.

Nej, tyvärr, har inte kommit nån vart alls :(

...får väl kanske använda textfiler i värsta fall

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Kan du inte använda en acces databas eller nån db som sparas i filer?!

EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg

MySQL sparas ju i filer. Access sparas i fil. :)

neee

med mysql kontaktar du en server där mysql körs. acces databaser är mer att du öppnar en fil inehållande databasen. tror jag iaf :o

Precis, MySQL är inte en fil, Access är däremot filer, men är inte gratis som Access är :(

..har dock inte försökt med access...

I Tools menyn finns ett proram som heter Database Desktop. Testa det :)

MySQL-databaser är filer som ligger i katalogen data i din mysql-mapp. Är rätt säker på det eftersom jag brukar mixtra med det.

Jo. men du måste köra mysql servern för att få tillgång till databaserna. Du kopplar upp dig mot servern och inte mot filerna :)

Sant. På http://www.mysql.com kan du kolla vilka databastyper som går att ladda ned och vilka som inte går att plocka hem direkt från Internet utan specifik åtkomst. Crash-me heter sidan på MySQL.com

woodiMedlem sedan feb. 20001 270 inlägg

Det går alldeles utmärkt att koppla sitt program till mySQL databaser.
Kolla på componenten TMyDB (http://www.torry.net/db/direct/db_directsql/mydb.zip)

dr_blueMedlem sedan sep. 20026 inlägg

Jag har nu ett par veckor letat efter ett bra sätt att använda mySQL i Delphi (6), och har testat både ODBC och ADO-anslutningar mot servern, men den jag totalfastnade för (och använder nu) är en Delphi-translation av mySQL's C++ API (mysql.pas). Den funkar riktigt bra och är enkel att lära sej/använda.

Har du (som jag) programmerat mySQL i PHP tidigare kan jag berätta att det inte är någon skillnad att använda den här unit:en!

http://www.fichtner.net/delphi/mysql.delphi.phtml

Kolla på den, jag lovar att den är värd 'besväret'!

269 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
140 ms — hämta forumlista (db)
125 ms — hämta statistik (db)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)