SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag ser ofta i exempelkod att man använder "foo" som namn på variabler eller objekt, och tänkte att det måste ha ett ursprung någonstans. Nyfiken som jag är tänkte jag gå till botten av detta och fråga er var uttycket kommer ifrån.
RED: Detta hör sannolikt mer hemma i "Programmering Övrigt", så någon kan väl flytta inlägget dit om det stör.
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Ok, då har jag förklaringen av ordet "foo". Men finns det någon speciell anledning till att det används av programmerare, eller var det bara någon som började använda det, och sedan följde andra efter?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Sedan finns ju bar också som oftast hänger ihop med foo
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Jo, lite annan betydelse dock.
FooBar ≈ Fubar = Fucked Up Beyond All Repair.
SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Eller som Bruce Willis säger i Die Hard (om jag inte minns fel): "Fucked Up Beyond All Recognition".
Anledningen till att foo och bar är så användbara för programmerare är ju att man ofta behöver ett par godtyckliga namn och ett godtyckligt tal för att beskriva något, typ "Antag att du har en klass foo som implementerar interfacet bar. Låt säga att foo:s konstruktor tar en int som argument och du skickar in 4711... osv".
Talet 4711 är likt foo och bar en användbar och uppskattad entitet som används när man behöver "ett godtyckligt stort tal" :).
Om sen foo och bar = foobar = fubar är sant, dvs att det ursprungligen kommer från "fucked up beyond all repair", det står nog höljt i en mystisk dimma.
PS. Jag flyttar till Programmering övrigt DS.
Se även http://www.ietf.org/rfc/rfc3092.txt, observera datumet bara :-)
4711 kommer för övrigt från namnet på äkta Eau-de-cologne, som är "No.4711". Utan att fuska med miniräknare, är 4711 ett primtal?
Det finns vissa RFC:er som man bara älskar :e
beikerMedlem sedan juli 200194 inlägg OT
Fucked Up Beyond Any Recognition användes även i Saving Private Ryan