webForumDet fria alternativet

Programmering (kanske lite OT)

19 svar · 663 visningar · startad av LAMP

LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg

Är det bara ett 10-tal av wFs medlemmar som programmerar eller är det så att när man kommit upp på denna "lite svårare" nivå så löser man sina problem själv?

Sitter och funderar lite på varför programmeringsforumen är lite öde i aktivitet. Vad beror detta på när de webrelaterade forumen har hög aktivitet?

BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Fö min del så finns nästan all kunskap att hämta hos medarbetare på jobbet. Jag tycker om att dela med mig av det lilla man lyckats lära sig under de 12 år som jag hållit på med programmering i en eller annan form.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det är ju mycket roligare att försöka lösa sina problem själv... :)

wF är faktiskt den tredje sista nödlösningen;
1. Kasta skiten
2. Skriv om skiten
3. Fråga på wF
;)

Ursprungligen av SPiN Det är ju mycket roligare att försöka lösa sina problem själv... :)

Visst är det så, men jag finner det underligt ändå, de webrelaterade frågorna måste vara ännu enklare att lösa själv.

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

wF är faktiskt den tredje sista nödlösningen;
1. Kasta skiten
2. Skriv om skiten
3. Fråga på wF

Hmm. Hur ska vi tolka det där?

Som att när ditt program inte fungerar, slänger du det. Fungerar det inte då så skriver du om det. Och skulle det vara så olyckligt att det inte fungerar efter omskrivningen så frågar du på webforum? ;) :e

Jag har faktiskt aldrig varit i behov (under de två sista åren iaf) att fråga på t.ex. WF. När man pluggar på högskola/universitet så fullständigt kryllar det av människor som är mer eller mindre duktiga på programmering. Dvs. en outtömlig resurs.

Om jag skulle göra någon sorts lista över hur jag löser ett problem så blir den väl:

1: Klura som fasen, det kan ju inte vara helt omöjligt...
2: Sök på nätet. Det som inte finns på nätet är inte värt att veta.
3: Fråga någon kompis som kanske kan komma med något tips.
4: Klura lite till...
5: Fråga på WF.

Ungefär så gör jag nog. :e

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Hmm. Hur ska vi tolka det där?

Som att när ditt program inte fungerar, slänger du det. Fungerar det inte då så skriver du om det.

Men det är väl självklart!? Har du slängt det så måste du skriva om det om du vill fortsätta :)

Ok, ok.. Kanske inte den mest optimala lösningen men... ;) :e

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Duh... ;)

Först skriver man det, får man det inte att funka så frågar man på wF, hjälper inte det skriver man om skiten och fungerar det inte efter det så slänger man skiten. Jag har aldrig kommit längre en tredje nödlösningen, wF rockar ju. :D

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag håller med Phorpher

1: Klura som fasen, det kan ju inte vara helt omöjligt...
2: Sök på nätet. Det som inte finns på nätet är inte värt att veta.
3: Fråga någon kompis som kanske kan komma med något tips.
4: Klura lite till...
5: Fråga på WF.

Men jag lägger in en punkt till:

- 2.1 Läs böcker

:birp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

En bra frågeställning.
Vi har väl olika själ att programmera.
Hur skall vi kunna gå vidare och lära oss mer då??
Men har funderat själv när jag tidigt frågade efter synpunkter på UML tillexempel.
Men jag skall försöka svara på tråden ett par snäpp tidigare.

Men jag lägger in en punkt till:

- 2.1 Läs böcker

Ajfasen! Glömde jag den PeW! Jag tänkte ju till och med skriva den! Aja. Givetvis så ska läsa böcker vara med.

Man börjar få en bunt böcker nu efter två år på högskolan och det kan ju inte bara stå en massa skit i alla av dem? ;) :e

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Prova, RTFM:a, STFW:a. Sen wF, "if all else fails".

RTFM = Read The Fucking Manual
STFW = vad är detta????
wF = det vet jag själv ;)

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

STFW = Search the funny web ;)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Om man skall diskutera ett seriöst ämne dyker det alltid upp en massa ovifkommande
Kanske det är därför det inte blir en fruktbar dialog?
Det finns ju mpnga sajter om programspråk men jag antar att frågeställningen var generell och allvarligt menad!
Hur skall man då gå vidare utan löjliga akronymer?

Ursprungligen av Lasp Om man skall diskutera ett seriöst ämne dyker det alltid upp en massa ovifkommande
Kanske det är därför det inte blir en fruktbar dialog?
Det finns ju mpnga sajter om programspråk men jag antar att frågeställningen var generell och allvarligt menad!
Hur skall man då gå vidare utan löjliga akronymer?

Ja, precis!

Den egentliga frågan var inte hur man löser problemen utan mer varför programmeringsproblemen inte diskuteras här. Skillnaden är kanske hårfin med tanke på de svaren som kommit in. Men nog tycker man att det skulle finnas utrymmer för lärorika och intressanta diskussioner ändå. Speciellt om man är newbie som jag är, då är det mycket givande om man kan ta del av andras rutin och erfarenheter. Det behöver ju inte vara konkreta praktiska kodproblem utan också andra programmeringsrelaterade funderingar och konstateranden.

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

Om man jobbar på ett företag som utvecklar produkter där programmering ingår i någon form har man ju oftast ett antal personer man kan bolla idéer med. Så är det iaf för mig. När det gäller specifika design-problem är det ju uppenbart så att kollegorna är mycket mer insatta och förhoppningsvis föreslår en bättre lösning på kortare tid än vad någon oinsatt kan göra. Egentligen gäller samma sak om man har problem som ska debuggas.

Jag tror lite det beror på var man befinner sig (pluggar, ensam programmerare på ett litet företag som mest gör hårdvara, programmerare på ett konsultföretag, eller jobbar i ett stort projekt med dussintals programmerare). Mitt intryck är att de flesta i svenska forumen inte är särskilt gamla och inte har 10+ års erfarenhet av att ha jobbat med programmering/design/testing. Inte alls menat som någon kritik, men väl en anledning till att problemen ofta inte är extremt komplexa. Ett designproblem är dessutom ganska jobbigt att skriva ner i text och få andra att läsa. Det förvånar mig däremot att det inte förekommer fler rena debugging-problem av typen "Mitt program får access violation efter 1 dygns körning och jag tror heapen är sönderskriven.". Det är också lite konstigt att inte fler frågor/diskussioner är om testning av program.

Själv tycker jag det är kul att se vad folk har för problem, och gör vad jag kan för att Sverigen ska få fler duktiga programmerare. :)

Håller med om att det saknas utförliga diskussioner om lösningar och problem. Att peta i en funktion eller en metod till nån som är i skriande behov är ju bra, men även jag efterlyser aktivitet av bredare karaktär här i programmeringsforumet... frågan är väl kanske vad som ska tas upp?

Det som är på tapeten för mig att läsa om och fördjupa mig i är Ordonotation... så shoot man shoot :birp

Det som är på tapeten för mig...

...är programmering av en protokollstack(stop/wait, crc, link-state osv). Sååå.. Shoot man.. :e

Då är det ju minst två grejer att diskutera... kalajs :birp

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)