hur gör ni, sitter ni med papper och penna och ritar ut klasser, egenskaper mm. Eller finns det något bra program att göra detta i eller sätter ni er ner och kodar som en tok?
Kort och gott, hur förbereder ni er för ett större projekt som ni ska bygga ensamma (nu inte i grupp).
Kort och gott, hur förbereder ni er för ett större projekt som ni ska bygga ensamma (nu inte i grupp).
Det beror helt på hur seriöst det är. Om jag skall knacka ihop ett hobbyprojekt så brukar jag oftast skissa upp på papper lite övergripande UML-diagram över de klasser jag identifierat samt ibland datamodellen, men oftast så blir det inte så mycket mer än lite klotter :)
Om det är ett mer seriöst jobbprojekt så är det ju mer allvarligt och då får man lov att identifiera användningsfall, plocka ut klasser och egenskaper, rita UML och hela baletten.
Det absolut bästa verktyget måste vara Rational Rose, i vart fall så är det nog det mest använda.
Själv har jag tyvärr inte använt det så mycket, det kostar en rejäl slant. Ett annat UML-verktyg som är rätt användbart men inte alls lika avancerat som Rose är Magic Draw.
Som sagt, det beror på storleken, men jag brukar göra ungefär så här:
Modellering, databaser och UML (på papper eller med dator).
Koda.
Om det känns som det behövs, gå tillbaka till punkt 1.
Testa.
Om det känns som det behövs, gå tillbaka till punkt 1 eller 2.
Om man har tid, gå tillbaka till punkt 1 igen ;)
Klart!
Ett hyfsat UML-verktyg är ArgoUML, lite buggigt men när det väl funkar är det kalasbra. Om inte annat är det "prisvärt" ;)
Rose är trevligt, men som sagt, ultradyrt.
1. Bryta ned kraven till mindre delar.
2. Förstudier om det behövs.
3. Tidsuppskatta.
4. Se hur mycket som man hinner till releasen av projekten, eventuellt skära i funktionallitet.
5. Prototypa
6. Desig (både av lösning och eventuella testprogram)
7. Implementation (parallellt med förtlöppande tester)
8. Testa
9. Rätta buggar och fortsätta testa.
10. Release
11. Support.
Skriv ner i enkla termer Syftet med programmet.
Bena ut vad som måste tillföras av en användare
Skriv exempel på utskrifter Manuellt.
Vad kommer med automatik (inloggad anv tid (ts) osv.
Rita databas (nästan allt som man programmerar kan stoppas in i en databas.).
Fundera på vilka roller de som skall använda programmet har
Fundera över basdata (gör särskilt program för detta)
Skapa hanteringsprogram för den levande kärnan.
Lägg ut och diskutera på wF.
Nu kan det vara dags att programmera.
En början i allafall!
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e