webForumDet fria alternativet

Skulle vilja ha förklaring på olika saker vad det är för något.

Programmering

4 svar · 327 visningar · startad av Nidjer

Medlem sedan nov. 200126 inlägg
Frågan#1

Hej skulle gärna vilja ha en förklaring på nedan stående saker.

1. Procedurer
2. Datatyper
3. Teckenkoder
4. Parametrar
5. Strängar (och dess speciella funktioner)

Tack på förhand Andreas

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag tar mig friheten att flytta denna tråd till programmering - övrigt, då frågan är mer generell inom programspråk än C++ specifik ;)

1. Procedurer är ett kodblock som kan anropas i huvudkoden för att köra koden i kodblocket
  2. Datatyper är dels till för att förenkla kodningen men mest till för att kompilatorn ska veta hur mycket minne som ska reserveras. (Olika beroende på datatyp) Vid t.ex flyttal används speciella instruktioner internt för att hanteringen. Vid t.ex objektorienterad programmering ses även objekten som datatyper.
  3. Tecken representeras enligt UNICODE eller ASCII och varje tecken har en egen "kod" enligt dessa tabeller.
  4. Parameter är ett argument till en metod eller en funktion. Ett sätt att slussa data eller ange flaggor för metoden/funktioner som styr dess beteende.
  5. Strängar är en samling tecken och behandlas internt som så. De språk som har String i sin repetoar har även metoder(funktioner) för att manipulera tecken för tecken i samlingen.
Medlem sedan nov. 200126 inlägg

Tack för svaren PeW. Anledningen att jag la det i C++ är att det är det jag läser och visste inte om det var samma för andra språk.

Lugnt :)

Men posta gärna fler frågor när de kommer. Är de C++ specifika hör de självklart hemma där.

Procedurer används inte i C++ ;)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)