jompaMedlem sedan dec. 2000112 inlägg jag tänkte dela in alla möjliga olika programspråk i olika grupper för att få lite struktur,
tänkte mig omkring 5-10 grupper men kommer inte på någon självklar uppdelning, här har jag en del ideér men vissa programspråk kan ju placeras i flera olika grupper och uppdelningen blir lite väl översiktlig:
lågnivåspråk (maskinkod, assembler)
algoritmbaserade programspråk
objektorienterade prog.språk
scriptspårk
webbanpassade prog.språk (väldigt lik föregående?)
är det nån som har nån bra idé eller nåt tips eller finns det möjligtvis någon allmänt vedertagen kategorisering?
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Imperativa
Funktionella
Objektorienterade
Template-baserade
eller
1:a, 2:a, 3:e och 4:e generationen
kanske? :)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det är ganska svårt att strikt katalogisera eftersom många språk befinner sig i gränslanden mot andra kategorier. Inom det man betecknar som såväl maskinvaruspråk som objektorienterat högnivåspråk finns det hybrider som egentligen inte platsar renodlat i ett av de facken som presenterats här. T.ex C++ och System C är ju typexempel på detta.
De kanske skulle hamna i en "övrig" avdelning eller så kan man ha nån form av korslänkning mellan kategorierna och på det viset placera ut hybriderna... Det gäller nog att ha en glasklar strategi i vad man menar med sin kategorisering ;)