PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg
Jag funderar på att börja programmera lite smått, men jag vet inte hur lr vad. Bör man välja VB lr C++ som nybörjare? Fördelar/nackdelar med de olika språken? Vilka program behöver man? Tips på siter? mm
Har hållt på lite med ASP innan (om det nu spelar någon roll).
BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg
Om du helt är nybörjare så tycker jag du ska kika på .NET (Visual Studio 7.0).
// BeatBox
.NET låter faktiskt intressant, men jag väljer nog inte det. Detta pga av att vi bara får välja mellan C++ och VB i skolan. Blir kanske lite väl tufft att lära sig två olika språk samtidigt.
Vilket är bäst: ha knappa kunskaper i båda språken, lr att ha goda kunskaper i c++ och inga i VB? Borde ju vara alternativ 2, men man vet ju aldrig.
BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg
Utan några som ehslt kunspaker i C/C++ så tror jag VS blir lite kämpigt kanske. Fat och andra sida så beror det hur lång tid ni har på er och vad du har tänkt att göra.
// BeatBox
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Ursprungligen av Peeer
**.NET låter faktiskt intressant, men jag väljer nog inte det. Detta pga av att vi bara får välja mellan C++ och VB i skolan. Blir kanske lite väl tufft att lära sig två olika språk samtidigt.
Vilket är bäst: ha knappa kunskaper i båda språken, lr att ha goda kunskaper i c++ och inga i VB? Borde ju vara alternativ 2, men man vet ju aldrig.**
Det bästa är väl att vara en hejare på båda :e
Skämt åsido, jag röstar nog för C++ (men som Beatbox säger, det beror på hur mycket tid ni har på er) för du lär ha mer nytta av det. Om inte annat, lär du dig C++ blir övergången till ganska många språk betydligt enklare, Java och C# är väl de exempel som ligger närmast till hands, men man kan även räkna in PHP, Python, Perl och en del andra språk. Dessutom får du en chans att använda dig av lite mer "riktig" objektorientering än i VB.
Kursen ligger på 50 poäng (dvs. 40timmar), men därefter är det entill likalång kurs. Total 80timmar alltså (exkl. hemarbete). Lutar just nu åt C++, men det är några månader kvar tills vi ska välja så det hinner väl ändra sig.
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg
clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg
Satsa på VB.NET, d v s den VB-version som finns i Visual Studio.NET. Betydligt bättre än VB 6 och ändå hyfsat enkelt att lära...
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg
Bästa valet är nog C++. Det är en lite lätt irriterande kurva för att lära sig språket, men när du väl lärt dig det mesta så kan du exempelvis lära dig grunderna i Java eller C# på en dag. Trots allt så kommer det hela tiden nya språk, så det är bäst att inte låsa sig till ett språk, en produkt eller en tillverkare *host*VB*host*.
Tro mig. Vill du verkligen lära dig Basic så kan du göra det utan problem om du kan C++. Visst, du kommer att svära för att det är ett puckat språk, men hellre det än att du får ett eget personligt helvete när du vill gå från Basic till C++.
Hårda ord....tur att man inte gjort som en kompis då (börjat progga basic, inte vb utan basic). Det blir nog C++ tillslut.
Tack för alla kommentarer
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg
Tur och tur... det beror på hur man ser det, det kan ju vara en nyttig erfarenhet att lära sig t.ex Basic som 1:a språk. Men genom att det är såna skillnader i hur språken är uppbyggda så blir det lätt tungt att som nybörjare behöva lära om allt från början när de tyngre språken hamnar i focus ;)
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg
Möjligheten finns att man drunknar i Visual Studio.Net Det är en ganska massiv utvecklingsplattform.
Bara lära sig att kompilera, köra programmet lär ta tid, för att inte tala om om man vill köra programmet på en dator utan frameworken, skapa installationsprogram mm. inget för en nybörjare utan kunskaper alls...
VB eller C/C++ är nog ett hyfsat alternativ.
VB för enkelheten, och det grafiska möjligheterna.
C/C++, för att lära sig headerfiler, objektfiler, länkning, kompilering mm.
Klasstänkade är inget för en nybörjare, utan först bör man kunna grundläggande begrepp, för att sedan gå vidare.
Gymnasiekurser?
Då är det väl så att man måste börja med programmering A för att sedan köra programmering B. Programmering C är väl objektorienterad programutveckling?
/T
Ja, gymnasiekurser.
Programering A är grunderna i VB lr C++, och programering B är fortsättning C++ lr grunder i C++. Lite konstigt kanske, men så är det (just nu ivarjefall).