OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Frågor:
* alla säger att det är bra att skriva egna objekt/komponenter/moduler när man jobbar med ASP. Är det en com-objekt man menar då? eller? och hur kommunicerar ASP-sidorna med dem?
* jag vill komma ifrån spagettikoden i ASP utan att byta språk. Kan ovan nämna metod vara svar på frågan eller skall man ge sig på .NET direkt, där detta underlättats rejält?
* vad hindrar mig som utvecklare inom ASP, VB och JSscript idag att lära mig C# och vad har jag för nytta av det?
* XML. Det som alla pratar om, exakt vad kan man dra för nytta av det tillsammans med vanlig ASP och varför inte använda en databas istället?
------------------
"-Of all the things i´ve lost, i miss my mind the most.-Ozzy
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg * Japp det är com-obekt. Man kompiplerar ner dll-filer som registreras på webbservern och anropas från ASP.
* Båda metoderna hjälper till att komma bort från spaghettikod men .NET gör det på ett modernare och mer effektivt sätt. Tnnk efter vad du tror att du kommer att utveckla i i framtiden... Det kan hända att du måste kunna både- och.
* Ingenting hindrar dig! :) Nyttan är att det är ett vackert och effektivt språk. Sanningen är att om du inte ska pyssla med speciell programmering kan du lika gärna navända VB.NET. MEN Om du sk bli .NET utvecklare kan du ge dig attan på att du borde kunna både C# och VB.NET
* XML:s starkaste egenskaper är att tillhandahålla ett sätt för olika system att utbyta information. Man strukturerar upp exakt hur information skall se ut och vad den skall innehålla och kan sedan skicka data mellan annars inkompatibla system och databaser. Med hjälp av kringtekniker som XSL kan man även visa data på ett bra sätt och även styra visningen m.j.a programmering. ASP hjälper dig att bygga, läsa och tranformera information till/från XML.
XML använder man inte som en databas utan en databehållare. Databaser är mycket snabbare och säkrare än XML. UNdantaget är att man gärna väljer att lägga information i ett XML-dokument istället för i en textfil då det blir mer strukturerat.
Det kan tilläggas att det finns lite olika åsikter om dessa ämnen men det är mina synpunkter :)
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
[Redigerat av Jon den 15 jan 2002]
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg * Om jag vill skriva ett eget com-object, kan man skriva det i VB? Kan du nämna ett användningsområde för just en sådan komponent och även hur jag får data från/till den?
* har ett com-object ungefär samma användningsområde inom ASP som en modul eller klassmodul har i VB? och kan man anropa/kommunicera med dem på liknande sätt?
------------------
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg * Japp det går alldeles utmärkt. T.ex en data-klass som tar hand om uppdatering av en databas. Skicka med sql-sträng uppbygd från ASP.
* Ungefär som en klassmodul.
Du använder sådana i ASP utan att tänka på det: set objFso = server.createobject("Scripting.FileSystemObject") initierar ett com-objekt på servern.
Ett exempel:
gör ett dll-projekt som heter jonTest i VB. Skapa en klass som heter helloClass.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
Public Function echo(name As String) As String
echo = "Hej " & name
End Function
inte så fullständigt, men funktionabelt. Kompilera ner till dll på valfritt ställe.
Gör sedan en asp-fil:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
<%option explicit%>
<HTML>
<HEAD>
<META NAME="GENERATOR" Content="Microsoft Visual Studio 6.0">
<TITLE></TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<%
dim objComp
set objComp = server.CreateObject("jonTest.HelloClass")
Response.write objComp.echo("Jon")
%>
</BODY>
</HTML>
resultater blir: Hej Jon
------------------
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Först och främst; Tack för din hjälp! Jag uppskattar det verkligen! :r
* prestanda skillnad? Recordsets (som exempel) kostar ju resurser att instansiera, hur är det med en egen dll?
* registrera dll? högerklicka och välja installera eller kan man köra reg32 eller vad det heter i cmd-prompten?
------------------
[Redigerat av OveRRidE den 15 jan 2002]
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg * Inte säker faktiskt. Vet att det blir effektivare med dll när det är mycket kod... Mer strukturerat oxå :)
* Den registrerar sig självt när man kompilerar den, men om man koperar den till en annan dator skriver man Regsvr32 PathOchNamn
------------------
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Jag kan tillägga att komponenter ökar graden av återanvändning och sklijer presentation och logik oxå...
Man strävar ofta efter att skilja på presentationslager, logiklager och datalager, dvs att ha tre skikt i större lösningar :)
------------------
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg 1. presentationslager = HTML, CSS, script och ASP-kod.
2. logiklager = ?
3. datalager = databaser och lagring (?)
Fyll i eller rätta. ;)
------------------
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Komponenter i sig är ett ypperligt sätt att få en webapplikation en flera lager.
Logiklagret i detta fall kan vara en komponent, eller en annan programvara på webservern eller en annan server. det finns ytterligare ett lager som inte var med i listningen, och det är klienten.
Angående XML, så är det inget självskrivet i en weblösning, utan mer en metod för att "flytta" data från och till en klient eller tjänst.
Det är inte heller alla applikationer som drar nytta av det.
Rent generellt, finns en databas, eller någon typ av fältlagring, kan XML användas.
Ska man sedan flytta data till andra applikationer (tex. inom .Net) så är XML en huvudingrediens.
I och med .Net så behöver inga komponenter registreras, man kompilerar koden och flyttar den till den aktuella mappen, klart!
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg XML är alltså limmet i .NET med andra ord?
------------------
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg felpost...
[Redigerat av OveRRidE den 16 jan 2002]