M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Som ett projekt i matten ska jag programmera Kochs snöflinga (fraktal).
Problemet är abra att jag inte vet riktigt hur jag ska börja. Ska jag typ lagra alla x och y positioner i en array? Nån som gjort nåt liknande som kan förklara lite?
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Har själv inte gjort Koch, men däremot Mandelbrot. Jag räknade endast ut x, y (och färg) och därefter ritade ut punkten.
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Okej. Kochs snöflinga är nog rena barnleken mot mandelbrot ;)
Men jag har tänkt att man slår in antalet iterationer man vill göra och sedan ritas snöflingan om efter varje iteration så jag måste ha koll på vilka tidigare punkter som använts (tror jag).
Kochs snöflinga ska inte ha nån färg va?
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Du behöver inte spara positionen. Efter varje iterering rensa skärmen och rita om med nya uträkningar av x och y.
Lägg in en liten funktion som gör att man måste t.ex. trycka mellanslag innan ditt program itererar en gång till.
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Ja.
Men då kommer vi till problemet. Hur ska jag kunna räkna ut nya x och y koordinater enbart med hjälp av den senaste x och y kordinaten?
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Nu har jag iaf kommit på att man borde kunna räkna ut den nya kordinaten med hjälp utav vinkeln 60 (grader), tog mig ett tag att komma på ;)
Men jag vet inte riktigt hur jag ska räkna det men jag får väl testa mig fram.
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Nu har jag ingen aning i vilket språk du skal progga. Här är annars en java applet som kör snowflake:
http://yourpage.blazenet.net/kiser/koch_snowflake.html
Du kan ju alltid ladda hem källkoden och analysera den.
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Okej. Tack!
Jag laddade hem en annan applet förut men den här var lite mer lättläslig för en icke-java-programmerare ;)
jag programmerar det nog i C++.
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
[Redigerat av M@rtin den 06 jan 2002]