Undrar hur man gör så att en text inte går att kopiera.
Visste inte vart jag skulle lägga detta inlägg så det hamnade här.
------------------
Skönhet kan man köpa sig, men jag tror jag köper mig en visselpipa
16 svar · 577 visningar · startad av Dino
------------------
Det enda sättet att kopieringsskydda något till 100% är att aldrig skapa det...
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
Texten går ju att kryptera.
// BeatBox
Är nybörjare, behöver instruktioner.
------------------
Först måste du berätta vad du vill göra. Vill du göra texten oläsbar och därmed oanvändbar för gemene man så krypterar du den med lämplig algoritm.
Vill du att folk skall kunna läsa texten men ändå inte kunna kopiera den så är du illa ute. Det går som sagt inte att få ett 100%-igt kopieringsskydd om materialet ändå skall gå att konsumera.
------------------
det finns ingen.info tillgänglig.
"inside every human being there's an american trying to get out".
Det var något liknade det andra alternativet jag var ute efter. Men det behöver inte vara 100%-igt, utan bara så att man inte kan markera och kopiera texten. Men det kanske är det som är 100%-igt?
------------------
Det beror väl på vilket format du tänkt använda, men 100% säkert kan du aldrig få det bara olika "besvärligt".
Är det endast en kort text är väl det absolut enklaste att göra en bild av texten i ett bildprogram typ photoshop eller dyl och infoga den i dokumentet.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 24 okt 2001]
Texten är på cirka 4 A4 så det är väl ingen ide att bry sig om det då.
------------------
Är nybörjare, behöver instruktioner.
Om du utvecklar för Windows 2000 eller senare så finns det ett bra krypterings API. Kolla i MSDN. Där finns exempel på hur man använder det.
// BeatBox
Tack för tipset. Skall kolla igenom det.
------------------
Hittade denna kod på ett forum:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">oncontextmenu="return false" ondragstart="return false"
Den gör så att man inte kan kopiera texten genom högerklick, men man kan fortfarande komma åt texten genom källkoden. Vet att ni har skrivit att man inte kan göra texten 100%-igt skyddad, men ställer ändå en följd fråga på detta. Kan man göra så att användaren inte kan använda knappen Visa-Källa?
------------------
Kan man läsa texten, så kan man säkert kopiera den på ett eller annat sätt, alltifrån "snag" program till skärmdumpar med OCR. Du får nog precisera mer...
Är det en text som ingen ska läsa, typ bakomliggande information, så kan man kryptera den, för att sedan internt i programmet dekryptera. Det finns ett flertal färdiga krypteringsfunktioner i så fall.
Är det en webbsida du tänker på? det går att göra en luring, genom att låta ett JavaScript skriva sidinnehållet, men det är lite "trixigt".
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 25 okt 2001]
Kan man göra så att användaren inte kan använda knappen Visa-Källa?
Jo.
Men det skapar bara irretation och lusten att verkligen kopiera ökar ;)
Den spärren du menar är ju browserspecifik och vill man kan man ju alltid öppna dokumentet i nåt annat än i browsern ;)
Kryptering med nyckel till utvalda läsare av din text ger dig iaf större kontroll. Det kan lösas på många sätt... Men som regel kan man väl säga att allt som publiceras på nätet går att stjäla.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Som fotnot kan man alltid tillägga att lösningar med JavaScript är ungefär lika bra som att hugga av sig fötterna för att det ska bli lättare att skjuta sig i dem. Netscape 4 t.ex. visar resultatet av alla document.write när man väljer att visa källkoden. Dessutom går det ju alltid att kopiera texten på sidan...
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
Har defragmenterat de senaste 40 timmarna så jag har inte kunnat följa upp era inlägg direkt.
Men efter vad ni skrivit så tror jag att jag lägger ner det hela. Men blev nyfiken på det Toonster skrev:
...alltifrån "snag" program till skärmdumpar med OCR.
...sedan internt i programmet dekryptera. Det finns ett flertal färdiga krypteringsfunktioner i så fall.
Vad är "snag" program och OCR? Och, var hittar man de färdiga krypteringsfunktionerna?
------------------
[Redigerat av Dino den 27 okt 2001]
Har varit på tjänsteresa, därför blir mitt inlägg lite "sent"
"snagit" program brukar man kalla program som kopierar text från windows objekt, ex. textrutor
OCR kallas tekniken för att låta datorn tolka scannad text eller bilder, tex handskriven text.
Frågan i sig är ganska svår att svara på, för kan man läsa en text, så kan man nog alltid kopiera den på ett eler annat sätt. Däremot kan man skydda datamängder med kryptering. Det finns en hel del färdiga krypteringsalgoritmer, funktioner, på nätet, beroende på vilken typ av utvecklingsverktyg du använder.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 06 nov 2001]
Ok, tack för svaret. :)
------------------