Jag har massor av namn i en databas och håller på att lägga upp det som en asp-sida. Jag vill kunna klicka på A och få upp alla hästar på A osv. Hur gör jag det? Antar att det blir i SQL-satsen.
------------------
/Sophie*
2 svar · 321 visningar · startad av Zerephina
Jag har massor av namn i en databas och håller på att lägga upp det som en asp-sida. Jag vill kunna klicka på A och få upp alla hästar på A osv. Hur gör jag det? Antar att det blir i SQL-satsen.
------------------
/Sophie*
Om du hade postat i SQL-forumet på Webbrelaterat är det större chans att få svar. :)
Men ändå.. ;)
Nåt sånt här borde funka: (Jag låtsas i detta exempel att varje häst har begynnelsebokstaven i en kolumn som heter "bokstav")
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">"SELECT * FROM tabell WHERE bokstav = '" & Request.Querystring("bokstav") & "'"
Och sen på sidan gör du länkar enligt denna form:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600"><a href="sidansnamn.asp?bokstav=A">A</a>
Hoppas du förstår min luddiga förklaring ;)
------------------
Canis meus id comedit
Superduper! Det här var roligt! Jag lyckades faktiskt klämma in fårgan på rätt forum EFTER att jag skrev detta.. Hm.. Där lyckades jag få till a% som var väldigt användbart i min sökmotor, så nu fick jag istället 2 bra svar!! *fniss* Nu kan jag nog få till det jag vill ha. Kanske! Skall kasta mig över radioknappr också och se vad jag kommer fram till :-)
------------------
/Sophie*