Är det någon som vet hur detta går till?
Jag funderar på att slänga in en extra hårddisk i min burk. Hur blir det då vid uppstarten??? Egentligen skulle man ju vilja få upp en ruta med valmöjlighet som första händelse, men datorn måste väl starta upp på den ena eller?
Tanken är att stänga ute familj och andra användre från den ena ;)
Vilken lösning föreslår ni?
/webb
------------------
Vem ska du göra glad imorgon?
Mja, ska jag vara petig så passar denna tråd bättre i t.ex hårdvara/PC eller liknande ;), förutsatt att du inte tänkte skriva ett program som löser ditt problem?
Ett enkelt och lite halvjobbigt sätt är att du helt enkelt tar bort hårddisken i BIOS-inställningarna och sedan sätter ett lösenord för administration av BIOS. När sen du själv vill använda disken så öppnar du BIOS-inställningarna, anger lösenord och lägger till disken igen. När du är klar så tar du bort den återigen. Jobbigt, klumpigt och trist, jag vet :)
------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein
Blir nog enklast att göra ett bra lösenordsskydd på den extra hårddisken eller hur? :h
/webb
------------------
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg Det finns flyttbara hårddiskar som ZIP-drive och liknande där mediat kan tas bort och låsas in i kassavalvet.
Borde passa för dina behov.
------------------
http://www.igiro.se/
Jo, det är klart att man kan göra så, men det blir ju inte särskilt praktiskt då jag jobbar med disken varje dag och inte har lust att springa och låsa in den titt som tätt :h
/webb
------------------
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg en lösning är att kryptera innehållet på hårddisken du inte vill att folk skall kunna se.. de ser då hårddisken men inte innehållet..
själv har jag bara testat att kryptera individuella filer men det finns (gratis tom) program som klarar att kryptera hårdiskar riktigt rejält (typ 258 eller >300 bitars nycklar)
tänk på att information även kan ligga temporärt (och därmed läsas av utomstående) på andra hårddiskar..
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Testa med XFdisk.
Enkelt och användbart.
------------------
GvdsSfdtTddv.