the proclaimerMedlem sedan aug. 200088 inlägg
Hejsan!
Jag tänkte knåpa ihop en liten databas (BDE?) med hjälp av komponenterna i flikarna "Data Access" & "Data Controls".
Men jag är en total nybörjare när det gäller databaser.
Någon som kan tipsa om var jag kan få mer information om Borlands databaskomponenter?
Exemplerprogram hade också varit bra, dock ej för avancerade.
------------------
/Per Skoglund
jtMedlem sedan juni 2000326 inlägg
Börja med att kolla i katalogen demo\db som borde i samma kataolog som du installerade delphi.
Har gjort det...
Blir inte riktigt klok på varifrån programmet "FishFact" hämtar sin information...
Komponenterna hämtar ifrån Data Source, som i sin tur hämtar från Table.
Men var ligger informationen i table?
TTable har en property som heter DatabaseName och där anger du sögvägen till databasen. Man kan även använda Alias tex DBDEMOS(FishFact) som pekar på katalogen "C:\Program\Vanliga filer\Borland Shared\Data".
När du anget ett Databasename kan du välja tabell(db-fil) med propertyn TableName i TTable.
OK! Tack för hjälpen.
Hur skapar man en helt ny databas då?
D.V.S. jag vill skapa en helt tom databas som jag vill fylla med data efter hand.
------------------
/Per Skoglund
Du kan använda Database desktop för att skapa en ny databas. Går även att göra med kod.
svampträskMedlem sedan juni 200070 inlägg
Finns det något smidigt sätt att importera data till en databas, från en excelfil?
Om du väljer spara som -> dbf (dbase) i excel så kan du öppna tabellen i delphi precis som en vanlig paradox. Det ska även funka att välja spara som -> tabbavgränsad har jag för mig.