Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Jag håller på med ett snake spel men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa så att den den sista "biten" av ormen försvinner när ormen rör sig. Jag har tänkt mig ungefär som en tabell där ormens huvuds position hela tiden läggs till i slutet och ormens bakdels position ligger i den första rutan och läses av och tar bort den rutan och sedan tar bort det värdet ur "tabellen".
Men jag vet inte hur jag ska göra det...
ex.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
|X|Y|
-----
|0|0|
|1|0|
|2|0|
|3|0|
-----
så om ormen rör sig ett snäpp nedåt så blir det:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
|X|Y|
-----
|1|0|
|2|0|
|3|0|
|3|1|
-----
Hur ska jag göra? :q
------------------
Alpha II med rätt att döda
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Hej!
Du är inne på rätt spår. :)
Men om du uppdaterar så att huvudets position sätts in på första platsen.
När sedan huvudet får ett nytt värde låter du de gamla värderna "falla" ett steg genom listan.
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Jag vet inte hur jag ska lagra informationen. Jag har testat med en array:
snakeX[1][ormX]
snakeY[1][ormY]
snakeX[2][ormX]
snakeY[2][ormY]
men jag fick det inte att funka (förmodlingen nått fel i koden), det blev bara en prick som for runt diagonalt... :(
------------------
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Att den går diagonalt beror väl på att du ökar på både x och y värdet samtidigt vid förflyttning. Snake går väl ut på att röra sig i x- eller y-led (eller är det ett annat spel jag tänker på)
Dessutom skall väl ormen styras av mus eller tangentbordet?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Sänd en fråga till Lars Hansson på programbyran.se
Han skrev Masken till ABC80 åt mig på sjuttiotalet.
Koden finns som basic kod i ABC80 Emulatorn. Finns på nätet Lysator
------------------
GvdsSfdtTddv.
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Har redan fixat det! :)
------------------