Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg A1: Hur gör man för att registrera saker i registret från ett program?
A2: Hur gör man för att hämta saker från en viss registernyckel och sen visa det i en Edit som kan ändras med en Button? ( så att registret ändras dvs )
A3: Kan man göra så att ett program automatiskt delar ut en viss sak ( i det här fallet hårddisken ) med vissa inställningar? ( nätverks utdelningar )
----------------------------------------/
Extra frågor :)
B1: Finns det nåt multiplayer ( nätverk ) delphi spel med källkod nånstans? :)
B2: Går det att få in mer bild format i delphi? Tycker det är för lite nu :)
B3*: http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000288.html
Går det att göra ett program i delphi som "ersätter" windows egna inloggningsruta? Om det går, finns det nån källkod med koden för inloggningen redan inlagd?
----------------------------------------
Många frågor som vanligt :)
------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.
[Redigerat av Alvar s den 30 nov 2000]
A1&A2: Prova med TRegistry eller TRegIni
A3: Ja. Genom att mixtra med registret. (LanMan tror jag nycklen heter)
Ska du göra ett virus eller?
Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg
A1&A2: Prova med TRegistry eller TRegIni
Kan du ge ett exempel? :)
A3: Ja. Genom att mixtra med registret. (LanMan tror jag nycklen heter)
Ska du göra ett virus eller?
Vi har formaterat om alla datorer i skolan och vi har ca 20 datorer i skolan, istället för att dela ut hårddisken och ställa in vissa registerinställningar med en reg fil skulle det vara bättre att bara köra ett program och så var det klart :) ( dvs: inget virus )
------------------
WiNNeMedlem sedan maj 2000192 inlägg Om ni bara har 20 datorer, varför då göra sig besväret att skapa ett program som fixar några små inställningar på varje dator. Det måste väl gå mycket snabbare att göra det manuellet?
Håller med om att det vore häftigare att göra det med ett program men man måste väl tänka praktiskt också...
------------------
winne.net
ska alla datorer ha samma inställningar?
ska alla datorer ha samma inställningar?
Ja :)
Vi brukar ha en timme per vecka att fixa saker och på det hinner man inte så mycket på ;)
------------------
då rekomenderar jag nog en registerfil istället.
eller kanske en systempolicy över nätverket? (vilken klient använder ni?)
då rekomenderar jag nog en registerfil istället.
eller kanske en systempolicy över nätverket? (vilken klient använder ni?)
Vi har redan registerfiler och systempolicy, *.reg filerna går bra men det funkar inte alls bra med systempolicyn :(
Finns det ingen sida där det står hur man kan programmera med registret? ( allt som är möjligt med det :) )
( ingen som vet nåt svar på mina föregående frågor? :) )
------------------
jodå, jag kan nog hjälpa dig med registret. men jag fattar inte varför det skulle vara bättre med ett program än en nätverkspolicy.
jag tycker att det smidigaste hade varit om man syncade registret vid varje inloggning (och ev. då gjort ändringar registret).
men om du tvunget vill progga ditt eget program så ska jag se om jag kan knåpa ihop något exempel...
------------------
/Per Skoglund
jtMedlem sedan juni 2000350 inlägg Sida som går igenom hur du använder delphi oc registret. http://www.delphi-jedi.org/Jedi:VOYREGISTRY:81312
Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg Har kollat kursen på delphi-jedi men jag hittade/fattade inte det jag ville veta :(
HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon
Om jag vill ha ett nytt DWORD-värde som heter MustBeValidated med värdet 1, hur gör jag då? Har kollat i delphis hjälpfiler också men det blev bara fel för mig hela tiden :(
----------------------------------------
Ingen som har svar på frågorna: B1, B2 och B3 ? :)
------------------