Program hjälp..
38 svar · 880 visningar · startad av Alvar s · sida 2 av 2
Nu du Alvar...
Jag har lagt upp ett projekt fullt med exempel och massor av kommenteringar här: www.hbg.lth.se/~e94jwi/exempel.zip
Det hanterar två forms och byte mellan dem samt två typer av glos rättning ocg slumpning...
Mycket nöje... :)
------------------
winne.net
[Redigerat av WiNNe den 30 sep 2000]
Fick följande fel på unit2: [Error] Unit2.pas(45): Identifier redeclared: 'Unit1'
Rad 45: uses unit1;
Jag tog bort raden så gick det igång, fast då fattas väl "skickning mellan formar" funktionen :( Vad är fel?
Så en ny fråga ;)
F1:
Hur gör man för att ha en nedräkning? När t e x: 4 minuter gått så körs en viss kod..
------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.
vet inte om jag fattade rätt men du kan ju använda en TTimer.
kanske detta kan hjälpa
ex: (TTimer.OnTimer)
sätt Interval = 60000
Inc(i)
if i >= 4 then
begin
//KOD...
[Timerns namn].Enabled := False;
end;
med reservation för fel... ;)
Det finns inga fel när jag kör koden. Uses Unit1; finns på bara ett ställe i Unit2 precis som det ska vara.
Vet inte riktigt hur ni gör för att få fram ett sånt fel om ni inte ändrar i koden. Jag kör Delphi 5 men det ska ju inte spela nån roll i det här fallet, eller hur?
------------------
winne.net
Jag har ingen aning om hur koden ser ut jag såg bara vad Alvar fått för felmeddelande. Men om han nu tog bort den felande raden borde ju allt funka :). Vilken Delphi version man använder borde inte spela någon roll.
Det fanns visst med 2 gånger :) Så nu är det fixat..
Två extra frågor ;)
1: Hur gör man en linje utan att infoga en hel bild med en linje?
2: Kan man lägga till massa extra saker i menyn "Standard" etc.. Och finns det isf några bra saker man kan/borde ha där.. ?
------------------
Svar 1: t.ex. med en TBevel
eller Canvas.MoveTo() och Canvas.LineTo()
Svar 2: Ja! Vad du ska ha där beror på vad du vill göra...
1 / 2: Skulle vilja ha ett linje alternativ där, så hur gör man? :)
3: Hur gör man för att endast minmerings och stäng knappen finns? Dvs: ingen maximera knapp ( man ska inte kunna ändra fönstrets storlek heller! )
4: Hur gör man en bakgrund transparent med resten av formen? Jag har fått det att funka några gånger men nu lyckas jag inte längre :/ ( har redan testat att sätta transparent = yes på bakgrunden och allt annat... )
5: Hör gör man så att man kan skriva små och stora bokstäver blandade i en edit? (nu måste man ju skriva exakt som man själv skriver.. )
6: Hur gör man för att en "button" automatiskt ska känna av om tex: alla checkboxar är "checkade" ? Dvs: Man ska inte behöva trycka på nån knapp lr liknande...
7*: ( mitt program måste laddas hem här för att denna fråga ska kunna besvaras... )
Just nu ser min "aktiverings kod" ut såhär:
if edit1.text = 'test' then
CheckBox1.state:=cbchecked;
CheckBox2.state:=cbchecked;
CheckBox3.state:=cbchecked;
CheckBox4.state:=cbchecked;
CheckBox5.state:=cbchecked;
CheckBox6.state:=cbchecked
end;
CheckBox1 "checkas" inte in om det inte står test i edit1, dom andra "checkas" däremot in vad det än står, hur skriver man för att alla ska "icheckas" endast om det står rätt sak i edit1?
8**: ( mitt program måste laddas hem för att kunna besvara den här frågan.. här )
Just nu behöver jag 6 "formar" till varje "sektion" men då blir det ju 26 forms och det är ju lite mycket :) Kan nån hjälpa mig skapa 4 formar där det börjar med level1 och när man klarat den leveln kommer level2 på samma form... Anledningen till att jag inte kan göra det här själv är att jag inte lyckades kopiera form2 och göra om den till form3 ( fast jag ändrade alla form2 till 3 och några andra alternativ... )
Om ni undrar varför det plötsligt kom så många frågor är det för att programmet ska vara klart på torsdag :)
------------------
Okej, vi tar lite i taget va...
-
Placera ut en Bevel och gör den height=1. Finns inga andra vettiga alternativ för dig.
-
Standard saker? Antar att du menar kopiera, klipp ut och sånt. En Quit funktion är ju aldrig fel där men jag ser inget krav att du har en massa andra saker där.
-
Leta efter BorderIcons i ObjectInspectorn, Stäng av biMaximize där så fixar det sig. Vill du begränsa formulären så att de inte går att göra mindre / större är det lättast med att sätta Borderstyle=bsSingle (också i objectinspectorn). Tänk på att du måste ha formuläret markerat när du kollar där.
-
Förklara mer...
-
Lättast är nog att göra alla strängar lika inför jämförelsen med
if lowercase(sträng1) = lowercase(sträng2) then
- Lägg den checken i alla kryssboxarna, eller ännu hellre samma check till alla.
Lägg till följande i OnClick eventet:
If Checkbox1.checked and
checkbox2.checked then Showmessage('alla är kryssade');
Orkar inte mer nu... dags att koppla ner...
Nån annan kan ju ta över :)
------------------
winne.net
5:
Använd AnsiLowerCase istället för Lowercase annars funkar det inte med åäö.
7: du måste annvända begin
if edit1.text = 'test' then
begin CheckBox1.state:=cbchecked;
CheckBox2.state:=cbchecked;
CheckBox3.state:=cbchecked;
CheckBox4.state:=cbchecked; CheckBox5.state:=cbchecked; CheckBox6.state:=cbchecked
end;
Nu får någon annan ta sista frågan.
1 / 2: Fixat
3: Fixat
4: Om jag har 2 labels och jag lägger till en image och placerar den över dom 2 "lablarna" vill jag att "lablarna" ska synas över bakrunden...
5: Förstår inte... :)
6: Ok...
7*: ( mitt program måste laddas hem här för att denna fråga ska kunna besvaras... )
Det funkar fortfarande inte :( Får felmeddelanden om att jag ska ändra end och när jag gör det blir det ännu mer fel :l
8:
9: Hur gör man så att en glosa inte kommer upp 2 gånger? :)
------------------
[Redigerat av Alvar s den 04 okt 2000]
( frågor markerade med * betyder att du endast kan svara på frågan om du har programmet källkod som kan laddas hem här )
Gamla frågor/svar... :
4: Om jag har 2 labels och jag lägger till en image och placerar den över dom 2 "lablarna" vill jag att "lablarna" ska synas över bakrunden... Hur gör man?
5: Jag fattar inget, som vanligt :) Kan ni förklara lite mer?
7*: Just nu ser koden ut såhär:
begin
if Antalratt = 17 then form1.memo1.visible:=true;
Form1.Checkbox1.state :=cbchecked;
end;
Jag vill att den ska "checka" när det är 17 rätt, nu gör den det efter 1 rätt :l Vad är fel / Hur fixar jag det här?
9: Ingen som vet? :(
Nya frågor ;) :
10: Kan nån hjälpa mig med nedräknings koden? Jag förstog inte hur man skrev på förra sidan :)
11: När man trycker på en form och ska välja "color" kan man inte lägga till egna färger där? ( mer än dom som finns nu dvs... )
12: Kan man använda en bild till en "button" ? Dvs: Bilden ska vara inuti "button:en" ( men intrycknings effekten ska vara kvar... )
13*: Kan man använda bilder till rättningen? Dvs: När jag har 1 rätt visas bild1.jpg och när jag har 2 rätt visas bild bild2.jpg etc... ( i stället för text som inte ser lika bra ut... )
14**: Kan man göra så att orden som är med slumpas fram från en annan fil? ( med kryptering så att man inte kan fuska... )
Det ska endast komma vissa ord till en form, och "vissa" andra till en annan form etc..
Nu har jag nog lärt mej tillräckligt för att avancera från: "newbie" --> amatör :)
------------------
4:
Högerklicka på imagen och välj send to back.
5:
När du jämför två strängar så kan du använda AnsiLowerCase för att göra båda stängarna till gemener(små bokstäver).
Altså AnsiLowerCase('ABC') blir abc.
Testa följande kod
ShowMessage(AnsiLowerCase('ABC'));
ShowMessage('ABC');
7:
begin
if Antalratt = 17 then
begin
form1.memo1.visible:=true;
Form1.Checkbox1.state :=cbchecked;
end;
end;
Du måste ha ett end till varje begin.
11: Om du dubbel-klickar på färgen så får du upp windows standar färg-dialogbox.
------------------
Mvh Daniel Henell
Frågor markerade med * betyder att det är bra om du laddar hem källkoden här och svarar utifrån den...
4: Fixat...
5*: Fattar fortfarande inte.. Måste jag lägga in en sån kod på alla "edit" och rättningen för att det ska funka?
7: Fixat...
9: Fixat...
10: Se mitt föregående inlägg...
11: Fixat...
12: Se mitt föregående inlägg...
13*: Se mitt föregående inlägg...
14*: Se mitt föregående inlägg...
---------------
Och så nya frågor ;)
15*: Fixat...
16: Fixat...
Redigerat....
------------------
[Redigerat av Alvar s den 14 okt 2000]