webForumDet fria alternativet

Hur dokumenterar ni er kod? (Visual Studio)

Programmering

8 svar · 3 867 visningar · startad av Pedda

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg
Frågan#1

Den här frågan riktar sig egentligen till er som jobbar som utvecklare inom .NET.

Anledningen är att jag funderar på hur jag kan förbättra mina rutiner för hur jag dokumenterar koden när jag jobbar i olika projekt.
Idag använder jag xml kommentarer i koden och gör en output (XML documentation file). Givetvis gör jag även en del andra kommentarer som inte är xml kommentarer.
Men sen så gör jag inte så mycket mer, XML filen ligger oftast bara och skräpar och jag gör ingen annan output med hjälp av sandcastle eller liknande.

Så... hur gör ni?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag dokumenterar inte, eller inte i de flesta fallen iallafall, jag håller helt och hållet med Robert Steve Martin som påstår att behöver man kommentera sin kod så har du gjort något fel.

Klassnamnet, metodnamnet och variablerna säger i 98% av fallen vad koden gör.
Håller man klasserna(ca max 200 rader) och metoderna korta(2-6 rader). Så får man självbeskrivande kod Separation of Concerns =).

Clean Code boken är ett måste att läsa.

http://www.viddler.com/explore/oredev/videos/15/

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Nickemannen skrev:

Klassnamnet, metodnamnet och variablerna säger i 98% av fallen vad koden gör.
Håller man klasserna(ca max 200 rader) och metoderna korta(2-6 rader). Så får man självbeskrivande kod Separation of Concerns =).

Ja, bra kod säger vad klassen/metoden gör. Men en kort beskrivning över en komplicerad klass/metod säger även vad koden är tänkt att göra och hur den är tänkt att användas. Men oftast håller jag med dig - om koden är trivial behövs inget annat.

Som sagt i 2% av fallen då :)

i 98% av fallen så bör ju metodnamnet avslöja det som står i beskrivningen
eller metodanropen inuti den... Samma sak med klass