webForumDet fria alternativet

utveckla en ny webbrowser?

Programmering

6 svar · 1 309 visningar · startad av Tonyheimer

Medlem sedan feb. 20112 inlägg
Frågan#1

Tjenare! Jag är inte världens bästa när det kommer till programmering men jag har ett par frågor.

Om man vill utveckla en ny webbrowser likt firefox och google chrome, hur lång tid tar det att programmera en rätt så komplicerad en?

Är det lätt att programmera en browser eller måste man anställa riktiga proffs för att det ska bli bra?

Hur mycket kostar det ungefär?

Frågorna kan bli komplicerade att svara på då vi inte vet hur stort det blir eller hur komplicerat det blir, men anta att det är riktigt komplicerade grejer man vill utveckla? :) tack på förhand!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ska du utveckla från scratch, så har du nog jobb några år.

De flesta (alla?) webbläsare bygger annars på färdiga motorer (eller vad det kallas på svenska).

Safari, Chrome och några fler bygger på WebKit. Firefox, Camino, Seamonkey och några till bygger på Gecko. Båda dessa är OpenSource.

Internet Explorer bygger på Trident. Opera tror jag bygger på Presto. Ingen av dessa är OpenSource.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Att bygga en egen läsare från grunden... Tja, det handlar om åratals arbete även om flera personer jobbar på det. Dessutom är det ett kontinuerligt arbete eftersom standarderna ständigt förändras. Bara att glömma om du inte heter Microsoft eller har bred uppbackning av opensource-världen.

Men sen behöver du ju inte börja från grunden, beroende på vad du vill göra. Du kan bygga en läsare baserat på befintlig kod, t ex Mozilla (alltså Firefox) eller WebKit/Chromium (Safari/Chrome). Tänk då på att du måste sätta dig in i vad den aktuella licensen tillåter dig att göra. Du kan t ex vara tvungen att distribuera full källkod med programmet.

Sen finns ju Internet Explorer, som inte på något vis är opensource, men som kan användas som plugin i andra program. Har du väldigt låga krav kan du göra "din egen" browser i Visual Basic på 10 minuter, men å andra sidan lär ingen ta en sådan browser på allvar. :)

Medlem sedan feb. 20112 inlägg

Tack för svaren!

Som sagt så är jag väldigt dålig på detta men tänkte mig mer en webbläsare med helt ny design. T.ex flikarna på kanterna och kalkylator, väder o andra saker på högerkanten osv.. något som ingen annan har än. Måste man då börja om helt från nytt eller kan man använda andras koder men anställa en programmerare som justerar lite?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Sådant finns det i regel antingen inställningar eller plugins för. Gå inte över ån efter vatten.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Välkommen till wF Tonyheimer, det finns en hel del inom den öppna sfären. Där finns ju som sagt Mozilla och Chrome.
Men skall du göra något med Open Source så måste du släppa din del med som källkod.
Delphi (Borland) har också ett par komponenter som gör att man snabbt kan skissa upp en prototyp.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Lasp skrev:

Men skall du göra något med Open Source så måste du släppa din del med som källkod.

Nej, det beror helt och hållet på vilken licens som har använts. T.ex. WebKit använder LGPL (GNU Lesser General Public License) vilket medför att du kan använda WebKit som ett bibliotek och ändå släppa din egen mjukvara helt proprietärt (som Safari t.ex.). Gecko däremot använder tre licenser (MPL, GPL och LGPL) och åtminstone GPL-delen gör att licensen "smittar" och du kan då inte släppa egen kod proprietärt. Vad MPL säger har jag ingen koll på.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)