webForumDet fria alternativet

Ändra mallar i VS 2010?

2 svar · 605 visningar · startad av SilvioF

SilvioFMedlem sedan juni 2000547 inlägg

Tja'ba.

Vet inte riktigt om det här är rätt forum för den här frågan. Om inte så ber jag ödmukast en moderator att flytta på tråden till korrekt forum. :)

Jag letar efter ett sätt att ändra på hur mallarna för nya filer ser ut i Visual Studio 2010.
Jag vill ha in lite extra saker i koden/filen direkt när man skapar den utan att behöva lägga till via snippets eller liknande.
Jag kommer ihåg att detta kunde göras i VS2003 men kommer absolut inte igåh var man kunde hitta defiler man skall ändra i för att uppnå mitt önskade resultat.

Någon som har en lösning på detta åt mig?

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Öppna mallen du vill utgå ifrån.
Gör ändringarna.
Exportera -> File / Export Template

Nu finns den bland "Installed Templates", men den ligger nog förmodligen inte där du tänkt dig. Använd sökfunktionen för att hitta templaten.
Om du t.ex har öppnat "Visual C# / Windows / Windows Forms Application" och gjort ändringar och exporterat den, så ligger inte den exporterade templaten under "Visual C# / Windows", utan den ligger under "Visual C#"

/red
Om du vill ha templaten i en specific mapp så letar du reda på template mappen. T.ex C:\Users\<username>\Documents\Visual Studio 2010\Templates\ProjectTemplates\Visual C#
Skapa en ny mapp. Vill du ha den template i Windows så skapar du en mapp med det namnet, eller om du vill ha en egen mapp så kan du skapa en mapp som heter "My Templates" t.ex.
Kopiera den exporterade zip filen till mappen.
Se bifogad fil.

vs2010.png
matlinMedlem sedan okt. 2006224 inlägg

Finns ju även nu för tiden T4 (Text Template Transformation Toolkit) som jag tycker är awesome. Dock har det inte funnits sedan VS2003 så min gissning är att det du letar efter är det Pedda nämnde ovan.

Dock rekommenderar jag varmt att titta på T4 där möjligheterna är ändlösa (nästan iaf): Scott Hanselman - T4 intro and articles

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)