Det är ganska vanligt att man läser in kommaseparerade textfiler, CSV-filer till program.
Hur gör man på ett bra sett en sån inläsning i användargränssnittet. Där CSV-filen kan ha lite olika format. Det ska läsas in till en tabell med ett visst antal namngivna kolumner.
På nåt sätt lär ju användaren markera vilka CSV-kolumner som går till vilka kolumner i tabellen. Finns det nån snygg lösning för detta i grafiska användargränssnitt? Någon som kan förklara eller kanske t.o.m. kan bidra med en skärmdump?
Då skulle jag välja att presentera de första raderna i cvs-datat.
Ibland har man tur och då finns kolumnnamn med som första raden i cvs-filen, då ska man kunna välja dessa.
Under eller bredvid visar man tillgängliga fält i databasen, så kan man drag'n'droppa varje kolumn på varje tabellfält.
Man bör också kunna göra operationer av olika slag på cvs-fälten innan man importerar, tex läsa in datum i ett visst format och lagra i ett annat, låta allt få små eller stora bokstäver, appenda ett prefix/suffix på varje värde i en kolumn, eller hoppa över en rad beroende på något kriterie som man kan specifiera tex. med regexp.
Osv. Ett riktigt proffsigt verktyg låter en dessutom skapa egna regler eller sammanslagna regler!
Jag har varken tillgång till Access eller Excel eller nån annan Microsoft Office-product. Men hur som helst så kollade jag nu hur OpenOffice.org Calc löser det. Det var snyggt, men det är inget jag kan använda. Jag antar att OpenOffice och Microsoft Office löser detta på ett liknande sätt.
Skillnaden är att Excel, Access och Calc inte har några förutbestämda kolumner, inga speciella typer för kolumnerna. Då blir det enkelt, eftersom det bara är att dra in filen.
Det blir annat om jag har förutbestämda fält och typer, då kanske det inte blir enklare än den skärmdump som jag länkade till i mitt andra inlägg.
Då skulle jag välja att presentera de första raderna i cvs-datat.
Ibland har man tur och då finns kolumnnamn med som första raden i cvs-filen, då ska man kunna välja dessa.
Under eller bredvid visar man tillgängliga fält i databasen, så kan man drag'n'droppa varje kolumn på varje tabellfält.
Man bör också kunna göra operationer av olika slag på cvs-fälten innan man importerar, tex läsa in datum i ett visst format och lagra i ett annat, låta allt få små eller stora bokstäver, appenda ett prefix/suffix på varje värde i en kolumn, eller hoppa över en rad beroende på något kriterie som man kan specifiera tex. med regexp.
Osv. Ett riktigt proffsigt verktyg låter en dessutom skapa egna regler eller sammanslagna regler!
Den här varianten får det bli. Men operationer på fält som du föreslog tror jag att jag väntar lite med. Tack för förslaget.