webForumDet fria alternativet

Klippa en bildsnutt av en film med DVD format?

Programmering

6 svar · 2 019 visningar · startad av Dr-man

Medlem sedan juli 2002732 inlägg
Frågan#1

Hur klipper man ut enklast en bildsnut av en film med DVD-format och skapar en ny videofil av den utklippta bildsnutten?

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag är rädd för att filmer i DVD-format är krypterade. Isåfall kan du inte klippa ut en filmsnutt alls på något smidigt sätt. Men krypteringen är knäckt, så du får väl isåfall leta efter nåt program med stöd för DeCSS: http://sv.wikipedia.org/wiki/DeCSS

Men jag tror att det finns DVD-filmer som inte använder sig av krypteringen, isåfall borde det ju vara enklare.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vad menar du med "dvd-format"? Menar du att det är en helt vanlig dvd med foldrarna VIDEO_TS och AUDIO_TS, .vob-filer osv? Vad menar du med "videofil", dvs hur ska du spela upp klippet sen (eftersom det kanske går bra med annat format)? Har du några program som kan hantera och redigera filmer, t.ex. QuickTime? Är du på Mac eller Win?

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Testa MPEG Streamclip. Riktigt grymt för priset!! ...gratis :) Och vackert dessutom :OO

Medlem sedan juli 2002732 inlägg

Danne V skrev:

Vad menar du med "dvd-format"? Menar du att det är en helt vanlig dvd med foldrarna VIDEO_TS och AUDIO_TS, .vob-filer osv? Vad menar du med "videofil", dvs hur ska du spela upp klippet sen (eftersom det kanske går bra med annat format)? Har du några program som kan hantera och redigera filmer, t.ex. QuickTime? Är du på Mac eller Win?

Jag menar VIDEO_TS mappen och jag använder Windows 7. Ingen skillnad vad jag menar för videofil, bara att man kan visa den i Windows Media Player eller något motsvarande i MACen.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du kan använda HandBrake http://handbrake.fr/ för att göra om videon till ett annat format (mpeg-4 t.ex.). Sen vet jag inte om det finns gratisprogram för Win som man kan redigera klippet med. Kanske QuickTime?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)